• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule om Year-to-date weer te geven zonder VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

Patrick1968

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2008
Ik wil een year-to-date met onderstaande formule uit een 2e werkblad halen maar met de "IF" functie gaat het goed zodra de waarde 1 (januari) 0f 2(februari) is van de absolute cel waarin ik de maanden wijzig dmv 1-2-3,,,,,,,,12.
Op moment dat ik de maand wijzig in 3 krijg ik de melding FALSE

Heb ook al geprobeerd met IF ELSE, maar zal ongetwijfeld een denkfout maken.

Mijn huidige formule is:

Code:
=IF( $B$3=1,'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!B9, IF( $B$3=2,SUM('[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!B9,'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!D9, IF( B$3=3,SUM('[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!$B$9,'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!$D$9,'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!$F$9)))))

Kan iemand mij helpen, ben overigens absoluut niet bekend met VBA.

Groeten en hoop op een snelle reactie.

Patrick1968

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij heb je een aantal haakjes op de verkeerde plaats staan:

Code:
=IF( $B$3=1,'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!B9, IF( $B$3=2,SUM('[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!B9,'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!D9[B][COLOR="Red"])[/COLOR][/B], IF( B$3=3,SUM('[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!$B$9,'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!$D$9[B][COLOR="red"])[/COLOR][/B],'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!$F$9)))

En dan aan het einde twee haakjes minder.

Volgens mij heb je een aantal haakjes op de verkeerde plaats staan:

=IF( $B$3=1,'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!B9, IF( $B$3=2,SUM('[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!B9,'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!D9), IF( B$3=3,SUM('[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!$B$9,'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!$D$9),'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!$F$9)))

En dan aan het einde twee haakjes minder.

Dat heb ik inmiddels gedaan en nu wordt er inderdaad een waarde weergegeven, alleen als ik de abslute cel (maand) wijzig van 2 naar 3 dan blijft dezelfde waarde staan terwijl er andere waarde (year-to-date) wordt verwacht.

Ik hoop dat je me verder kan helpen.

Patrick

Dat heb ik inmiddels gedaan en nu wordt er inderdaad een waarde weergegeven, alleen als ik de abslute cel (maand) wijzig van 2 naar 3 dan blijft dezelfde waarde staan terwijl er andere waarde (year-to-date) wordt verwacht.

Ik hoop dat je me verder kan helpen.

Patrick

Mogelijk dat dit komt doordat er bij de "IF" formule naar 1 juiste waarde wordt gezohct (in dit geval b3=1 en dan de daarbijbehorende waarde weergeeft.
Als ik cel b3 een 2 maak wordt de waarde weergegeven als zijnde (false) maar zodra ik er een 3 van maak dan blijft de waarde (false) zoals weergeven bij b3=2 ???

Is dat de denkfout? en hoe kan ik dit oplossen (liefst) zonder VBA ?

De IF functie gaat stuk voor alle voorwaarden na. Dus:
Als de waarde van B3 een 1 is, dan is het resultaat de waarde van cel B9. Indien B3 niet een 1 is, maar een twee, dan is het resultaat de som van de cellen B9 t/m D9. Is de waarde in cel B3 echter 3, dan wordt het resultaat van de formule de som van de cellen B9 t/m F9.
In principe zou de formule dus moeten kunnen werken voor de toepassing die jij zoekt. Ik heb echter geen goed beeld van hoe je werkmap in elkaar zit en het is dan ook nogal lastig om aan te geven wat er niet goed gaat.
Wat mij nog wel opvalt is dat je je absolute en relatieve celverwijzigingen door elkaar gebruikt. Bij de laatste IF voorwaarde staat bijvoorbeeld B$3 ipv $B$3. Ook in de optelbereiken zijn niet alle celverwijzingen absoluut gemaakt.

Als de waarde van B3 een 1 is, dan is het resultaat de waarde van cel B9. Indien B3 niet een 1 is, maar een twee, dan is het resultaat de som van de cellen B9 t/m D9. Is de waarde in cel B3 echter 3, dan wordt het resultaat van de formule de som van de cellen B9 t/m F9.
In principe zou de formule dus moeten kunnen werken voor de toepassing die jij zoekt. Ik heb echter geen goed beeld van hoe je werkmap in elkaar zit en het is dan ook nogal lastig om aan te geven wat er niet goed gaat.
Wat mij nog wel opvalt is dat je je absolute en relatieve celverwijzigingen door elkaar gebruikt. Bij de laatste IF voorwaarde staat bijvoorbeeld B$3 ipv $B$3. Ook in de optelbereiken zijn niet alle celverwijzingen absoluut gemaakt.

Hoi Brutus,

die absolute celverwijzingen heb ik inmiddels allemaal gelijk gemaakt, formule is nu als volgt:

Code:
=IF(B3=1,'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!B9,IF(B3=2,SUM('[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!B9,'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!D9),IF(B3=3,SUM('[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!B9,'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!D9),'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!F9)))

Echter gaat het goed als ik een 1 of 2 vermeld in cel b3, maar als ik dit verander in 3 dan blijft dezelfde waarde staan als dat er in cel b3 =2 staat.

als ik echter dubbelklik op de formule krijg ik dit te zien:

Code:
IF (logical test) ---> B3=1

Code:
value_if_true ---> '[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!B9

Code:
value_if_false ---> IF(B3=2,SUM('[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!B9,'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!D9),IF(B3=3,SUM('[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!B9,'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!D9),'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!F9))

Zou het hiermee te maken kunnen hebben dat het niet werkt als ik in b3=3 zet

Heb namelijk het idee dat als b3 anders is dan 1 dat dan de waarde wordt vermeld van de 1e IF (b3=2) uit bovenstaande formule (value_if_false)
en dit gehandhaafd blijft voor alle andere waarden dan 1 in cel b3.

Hoe kan dit worden opgelost, ik weet het niet meer?

Patrick

Het is trouwens niet de waarde van B9 t/m D9 maar de waarde van B9+D9 bij een 2 in veld b3 en de waarde van B9+D9+F9 bij een waarde van 3 in veld b3

Patrick

Hoi Brutus,

value_if_false ---> IF(B3=2,SUM('[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!B9,'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!D9),IF(B3=3,SUM('[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!B9,'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!D9),'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!F9))

Bovenstaande evalueert alleen het eerste gedeelte van de formule. Wanneer de logische test "False" is, dan wordt het gedeelte bij "value_if_false" bekeken. En daarin wordt dan bekeken of de waarde van B3 2 is. Zo nee, dan ga je verder naar de volgende IF functie, waarbij gekeken wordt of B3 een 3 bevat.

Maar ik heb ondertussen dezelfde formule (met andere verwijzigingen) getest en dat werkt prima bij mij. Wanneer je een 1, 2 of 3 invult, wordt het gevraagde netjes opgeteld. Wanneer je iets anders invult verschijnt de melding "False".

Dus wanneer er bij jou een 3 ingevuld wordt en je krijgt dezelfde uitkomst dan bij een 2, dan zou dat betekenen dat jouw cel F9 leeg is. Ook kan het zijn dat die cel opgemaakt is als tekst. In dat geval ziet excel een getal als tekst aan.

Huijb,

Ik heb het gelezen en was er reeds bekend mee. Maar kun je iets duidelijker zijn over je bedoelingen met bovenstaande opmerking?

Huijb,

Ik heb het gelezen en was er reeds bekend mee. Maar kun je iets duidelijker zijn over je bedoelingen met bovenstaande opmerking?
Je heb het gelezen en je snapt het niet? Er staat toch duidelijk wat de bedoeling is en daar houden jullie je niet aan.

Bovenstaande evalueert alleen het eerste gedeelte van de formule. Wanneer de logische test "False" is, dan wordt het gedeelte bij "value_if_false" bekeken. En daarin wordt dan bekeken of de waarde van B3 2 is. Zo nee, dan ga je verder naar de volgende IF functie, waarbij gekeken wordt of B3 een 3 bevat.

Maar ik heb ondertussen dezelfde formule (met andere verwijzigingen) getest en dat werkt prima bij mij. Wanneer je een 1, 2 of 3 invult, wordt het gevraagde netjes opgeteld. Wanneer je iets anders invult verschijnt de melding "False".

Dus wanneer er bij jou een 3 ingevuld wordt en je krijgt dezelfde uitkomst dan bij een 2, dan zou dat betekenen dat jouw cel F9 leeg is. Ook kan het zijn dat die cel opgemaakt is als tekst. In dat geval ziet excel een getal als tekst aan.

Hallo Brutus,

Hiermee is het probleem niet opgelost.
Ik heb het gecontroleerd en de cellen staan allemaal op "number"

Hierbij het bestandje toegevoegd waaruit de gegevens worden opgehaald als ik in een ander worksheet de maand verander bijv. b3=3 --> dan moeten de gegevens uit b9-d9 en f9 uit bijgevoegd bestand gehaald, maar werkt alleen voor b3=1 of 2 en bij b3 = 3 veranderd er niets

Hopelijk kan je me alsnog verder helpen

Patrick

Bijlagen

Hallo Brutus,

Hiermee is het probleem niet opgelost.
Ik heb het gecontroleerd en de cellen staan allemaal op "number"

Hierbij het bestandje toegevoegd waaruit de gegevens worden opgehaald als ik in een ander worksheet de maand verander bijv. b3=3 --> dan moeten de gegevens uit b9-d9 en f9 uit bijgevoegd bestand gehaald, maar werkt alleen voor b3=1 of 2 en bij b3 = 3 veranderd er niets

Hopelijk kan je me alsnog verder helpen

Patrick

En nu het bestandje waarin ik de cel b3 steeds aanpas met de juiste maand.

Groeten,

Patrick

Bijlagen

En nu het bestandje waarin ik de cel b3 steeds aanpas met de juiste maand.

Groeten,

Patrick

Hehe eindelijk opgelost :

Ik had dus een ( verkeerd staan in de formule waardoor het zoeken naar value_if_false in werking werd gesteld ipv de juiste weergave:

Hoi Brutus,

Code:

value_if_false ---> IF(B3=2,SUM('[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!B9,'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!D9),IF(B3=3,SUM('[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!B9,'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!D9[COLOR="Red"])[/COLOR],'[Monthly Report HFCE B.V.final.xls]CONS PL'!F9))

Dit haakje stond dus ten onrechte in de formule.

In elk geval dank voor je hulp Brutus

Groeten,

Patrick

@Patrick1968 je balanceert op het randje van een waarschuwing. Ik heb je hier gisteren meegedeeld dat je mijn eerder aangehaalde link moest lezen. Gisteren heb ik al je post moeten aanpassen omdat je je niet aan de regels houd.

Huijb,

Ik vind dit allemaal erg ver gaan. Gisteravond heb je te kennen gegeven dat er iets is wat je graag anders ziet. Om dat aan te geven verwijs je naar een topic genaamd "Tips om de helpers van deze sectie tot dienst te zijn.". Omdat hier meerdere tips in staan vraag ik vervolgens waar je specifiek op doelt. Daar krijg ik dan geen duidelijk antwoord op.
Uit de reactie van Patrick maak ik op dat hij de indruk heeft dat het om het toevoegen van het bestand gaat. Dat doet hij dus ook. Maar nu dreigt hij afgestraft te gaan worden op het feit dat hij de formule niet tussen code tags heeft geplaatst. Was het nou echt zoveel moeite om dat meteen even te melden?
Daar komt dan nog eens bij dat de formules er in dit geval absoluut niet overzichtelijker van zijn geworden. Nu staat alles in één regel, waardoor je moet scrollen en de hele formule niet meer in één keer kan zien.

Daarnaast impliceert het woord "Tips" in de topictitel waarnaar je verwijst geen enkele verplichting. Als je zo graag wilt dat iedereen het op die manier doet, waarom dan die topictitel niet wijzigen in iets in de strekking van "Regels voor het posten van vragen"? Dat is al een stuk minder vrijblijvend.

Tot slot vind ik dat een moderator ook best een voorbeeldfunctie mag hebben. Aan de ene kant streef je naar duidelijke en overzichtelijke topics, maar aan de andere kant ben je niet bereid zelf duidelijk te zijn in je communicatie.

Waarom zijn jullie de enige die het niet willen begrijpen. Je hoeft de tips maar te lezen en als een blauwdruk op deze topic te leggen en je kan zien wat er fout gaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan