• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule = / > /< per leeftijdsgroep en berekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

wimski

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2010
Berichten
155
Hallo, ben opzoek naar een formule die automatisch de prijzen gaat zoeken in 2 verschillende tabellen (naargelang de leeftijdsgroep) de juiste prijs (korting) neemt en het totaal berekent en weergeeft met de juiste leeftijdsgroep.
ZIE BIJLAGE VOOR VOORBEELD.

Wij hebben een basisprijs en 2 kortingen volgens een leeftijdsgroep.
De formule moet de 2 kortingen samentellen volgens de leeftijdsgroep, deze som aftrekken van de basisprijs en het totaal weergeven met de juiste leeftijdsgroep.
Bekijk bijlage Vb Tabel leeftijdsgroep berekening.xls
 
Vraag: wat bedoel je met 'Zelf de juiste leeftijdsgroep plaatst in kolom M'? Want die moet dan toch 'ergens' vandaan worden gehaald? Excel kan veel, maar niet 'raden'

Waarschijnlijk wil je middels een functie als =VERT.ZOEKEN() een berekening laten maken.
Probleem is dan het < - teken in de eerste kolom van de tabelletjes, want daar kan Excel met een zoekopdracht niets mee: <3 ziet Excel niet als een waarde, maar 3 wel .....

Vraag: is de maximale korting per leeftijdsgroep niet ook afhankelijk van de basisprijs * het aantal dagen? Want anders krijgen klanten zelfs geld terug ... !
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Het is de bedoeling dat de formule de leeftijdsgroep gaat halen die voorkomen in kolom A en kolom I deze zijn bekent.

In andere berekeningen is het mogelijk dat de leeftijdsgroepen andere leeftijden zijn maar ze zullen altijd in Kolom A en Kolom I aanwezeig zijn.

In kolom M komen dan ook alleen maar de leeftijdsgroepen die voorkomen in kolom A en I
Maar zoals je ziet komt er in Kolom M de leeftijdsgroep <9 voor, maar deze komt niet in Kolom I voor, maar wel in Kolom A, dit is wel mogelijk dat de leeftijdsgroep niet dezelefde zijn en in Kolom A en I
gr
 
Hoi,

Ik heb het < teken in twee tabellen aangepast om een de functie =VERT.ZOEKEN() te kunnen gebruiken.
Kijk naar de formule in kolom O.

Ik heb het bereik I10:K12 de naam korting2 gegeven om de formule wat overzichtelijk te houden.

Bekijk bijlage VoorbeeldLftGrp.xls
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen: breidt tabel 2 uit. Dan kun je vert.zoeken gebruiken en kun je "<"-teken handhaven. Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • Vb Tabel leeftijdsgroep berekening.xlsx
    12,4 KB · Weergaven: 114
Hallo Giga,

Ziet er goed uit maar heb een vraagje.
Als ik in tabel 1 andere leeftijdsgroepen ingeef wordt dit dan onmiddellijk aangepast in tabel 3?
Zoals ik nu de formule kan lezen (kan mij goed vergissen) houd hij rekening met de kolom G maar niet met de leeftijdgroep in Kolom A.

Bv als ik nu in Tabel 1 in kolom A < 5 / <7 / <14 />14 ingeef dan zou dit ander resultaat geven in Tabel 3 met andere leeftijdsgroepen.

Ik kan ook bvoorbeeld 2 standaard tabellen maken en dat het resultaat in Tabel 3 komt zonder de nulwaarden. Zodat ik in tabel 1 de leeftijdsgroepen en bedragen ingeef ( de bedragen worden automatisch berekend) idem met tabel 2 en tabel 3 geeft het resultaat met alle mogelijke combinaties van leeftijdsgroep en prijs.?

De bedoeling is dat ik een basisprijs (bv een gerecht) heb die een standaard prijs is.
Per leeftijdsgroep is er korting die bestaat uit 2 kortingen Korting 1(eten) en korting 2(drank).
In tabel 3 zou ik onmiddellijk het de totale korting per leeftijdgroep moeten kunnen aflezen tov van deze basisprijs.
Het probleem is dat we +/- 150 basisprijzen hebben met verschillende kortingen.
Daarmee de vraag dat we ook in tabel 1 andere leeftijdsgroepen moeten kunnen ingeven.
gr
 
Ik zou zeggen: breidt tabel 2 uit. Dan kun je vert.zoeken gebruiken en kun je "<"-teken handhaven. Zie bijlage.

Volstrekte onzin dus, want met die uibreiding van de tweede tabel heb je de formules in kolom O helemaal niet meer nodig.
Je telt gewoon de resp. cellen ik G en K bij elkaar op .....

Of het voor @Wimski echter iets oplost is de vraag, want zowel leeftijden als bedragen kunnen voor beide eerste tabellen variabel zijn. En dus later in de tweede tabel weer afwijken van die in de eerste.
Dat betekent elke keer wijzigen van jou 'aangepaste' tweede tabel.

We horen het van @Wimski .......
 
Hallo

bedankt HierEnNu maar is juist wat Vanveelen schrijft zou meer werk zijn dan het handmatig te berekenen. (je moet weten dat we momenteel met een +/- 220 combinaties zitten)
Ik heb 2 voorbeelden extra toegevoegd om het misschien iets duidelijker te maken dat alle combinaties mogelijk zijn.
Bekijk bijlage Vb Tabel leeftijdsgroep berekening.xls

Misschien is het makelijker dat we vaste bereiken nemen voor tabel 1 en tabel 2 en deze om het max bereik voorzien?

Tabel 2 wordt trouwen gekopieert vanuit een andere scheet met leeftijdsgroep en prijs.

gr

gr
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan