• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

JJ de zeeuw

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2009
Goedemorgen,

Voor mijn werk ben ik bezig met het maken van een excel bestand, voor de registratie van projectgegevens.

Simpele weergave van het bestand is ;
1e keuze is leverancier
2e keuze is machine welke deze leverancier levert
3e keuze is medewerker welke deze machine bestuurd

de 1e keuze werkt met gedefinieerde lijst, zodat uit een lijstje een keuze gemaakt kan worden welke leverancier het is.
2e keuze kan dan een machine gekozen worden uit het lijstje van machines (van de met de 1e gemaakte keuze).
3e keuze wordt automatisch nu een medewerker aan de machine gekoppeld omdat deze vaak vaste bestuurder hebben. Echter de andere keuze's werken goed maar bij deze keuze gaat het fout. De formule is als volgt opgebouwd =ALS($F6="";"";VERT.ZOEKEN($F6;'[Brongegevens.xls]Sinke transport bv'!$A$3:$F$6;5))
Dit verwijst dus naar een extern bestand met in dit geval leverancier sinke transport(naar gelijknamig tabblad in externe brongegevens).
De fout in deze formule is dat de leverancier nu een constante is ipv een variabele. Geprobeerd dit op te lossen met de indirect funtie, maar we komen er niet aan uit.
Mogelijk is dit op te lossen door deze gegevens in tabbladen in hetzelfde werkbestand te zetten, maar juist het voordeel is om de brongegevens gescheiden te houden doordat er straks meerdere gebruikers zijn.

Al met al misschien geen gemakkelijke vraag maar hoop dat er iemand is die mij een oplossing kan geven.

Groeten,

Jan

Jan,

Kan je ook even aangeven wat er nu precies fout gaat.
Want dat kan ik niet opmaken uit je verhaal.

Wim

Jan,

Kan je ook even aangeven wat er nu precies fout gaat.
Want dat kan ik niet opmaken uit je verhaal.

Wim

Wim,

Alles werkt als ik maar bij de eerste keuze kies voor de leverancier sinke transport bv, want deze staat vast in de formule bij keuze 3.

Als ik dus een andere leverancier kies, is de formule bij keuze 3 niet goed ingericht dat hij in mijn extern bronbestand ook het tabblad gaat zoeken van de andere leverancier en zo een medewerker van de andere leverancier kan kiezen(keuze3).

Gr. jan

Jan,

Maak een nieuwe cel met daar in de matrix verwijzing
Code:
[Brongegevens.xls]Sinke transport bv'!$A$3:$F$6
In deze nieuwe cel kan je dan de naar van het werkblad verwijzen als een variabele.
Code:
="[Brongegevens.xls]"&[variabele&"!$A$3:$F$6"

In de VERT.ZOEKEN kan je dan gebruik maken van INDIRECT met verwijzing naar deze nieuwe cel.

Succes

Wim

Jan,

Maak een nieuwe cel met daar in de matrix verwijzing
Code:
[Brongegevens.xls]Sinke transport bv'!$A$3:$F$6
In deze nieuwe cel kan je dan de naar van het werkblad verwijzen als een variabele.
Code:
="[Brongegevens.xls]"&[variabele&"!$A$3:$F$6"

In de VERT.ZOEKEN kan je dan gebruik maken van INDIRECT met verwijzing naar deze nieuwe cel.

Succes

Wim

Ik kom er niet helemaal uit, kun je mogelijk even de formule toepassen in de bestanden die ik in de bijlage toevoeg.
Want heb het idee dat die variabele dus wel moet verwijzen naar keuze 1, maar met de bestanden die ik toevoeg zal het wel duidelijker zijn.

Gr. Jan

Zo snel reacties vind ik overigens erg positief!

Bijlagen

Jan,

Ik heb in kolom K de fomule ingevoegd.
Ik weet niet of hij meteen bij jou werkt (ik werk op een server) maar bij mij det hij het.
Misschien moet je het een kleinbeetje aanpassen.

Groet
Wim

Bijlagen

Of zonder hulpkolom:

=ALS($F6="";"";VERT.ZOEKEN($F6;INDIRECT(SUBSTITUEREN("'[Brongegevens(2).xls]##'!$A:$F";"##";E6));5;0))

Beiden bedankt voor jullie reactie!

Ik ben verder gegaan met de formule van snb. Ik heb het geheel in principe werkbaar, maar het werkt nog niet 100%

Ik start dus met het invullen van kolom E, de leverancier. Dan pakt hij in kolom D automatisch de machines van de in kolom E geselecteerde leverancier.
Maar daarna zou dus automatisch de bestuurder/werknemer in beeld moeten springen, maar dat is niet het geval. Als ik dan boven in de formulebalk ga staan en met enter bevestig zet hij wel de bijbehorende persoon er achter.
Kunnen jullie hier nog een oplossing voor aandragen?

Daarnaast als ik de formule kopieer en met plakken speciaal als formule plak, vult hij toch al een persoon in. Ook al staat er in kolom E en D geen gegevens ingevuld.
Kunnen jullie ook hiervoor nog iets verzinnen?

Mijn complimenten voor jullie oplossing en moet toegeven dat jullie heel wat stapjes verder zijn met excel als wij hier ;).

Groeten,

Jan

Laatst bewerkt:
Staat automatisch berekenen aan ? (menubalk/extra/opties/berekenen automatisch aanklikken)

Staat automatisch berekenen aan ? (menubalk/extra/opties/berekenen automatisch aanklikken)

Helemaal gelijk dat was de oplossing voor dit probleem, ik ga het geheel nu verder uitbouwen.

Als kan nog even deze vraag open laten staan tot het geheel helemaal naar behoren werkt en anders vind ik hier zeker nog een antwoord op mijn vraag!

Of een vraag op afgehandeld komt te staan bepaal jij helemaal zelf en niemand anders.

In de kolom van het personeel worden nu automatisch personeelsleden ingevuld van de bijbehorende machines in 90% van de gevallen is dat goed.

Maar ik wil er achter ook nog een lijst hangen van alle personeelsleden voor het geval dat er een keer een andere medewerker op die machine draait, zodat je die persoon dan uit een lijst kunt selecteren.

Echter het liefst zette in die lijst ook weer in het externe bronbestand, maar volgens mij kan je geen gegevens valideren in extern bestand. Klopt dat?

Of hoe zouden jullie dit aanpakken?

Dit lijkt me een totaal andere vraag waarvoor je, conform de forumregels, het beste een nieuwe draad kunt starten. (Is voor latere raadplegers ook veel toegankelijker.)

Laatst bewerkt:
Dit lijkt me een totaal andere vraag waarvoor je, conform de forumregels, het beste een nieuwe draad kunt starten. (Is voor latere raadplegers ook veel toegankelijker.)

Je hebt gelijk, maar ik ging even van de gedachte uit dat het over het gelijke bestand ging dus in zelfde draad.

Maar ik zal deze vraag even opnieuw stellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan