• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule rang geeft niet juiste uitkomst. Hoe komt dit ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

leeuwin

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2004
Ik heb in een Excel-bestand de formule Rang gebruikt om een einduitslag van een wedstrijd te bepalen.
Nu komt het voor dat wanneer er 3 gelijke puntenaantallen zijn, rang niet de juiste uitkomst geeft. Ik begrijp niet hoe dit komt. Heeft iemand een idee ??

Ik sluit het desbetreffende bestand bij.

Bijlagen

Beste leeuwin ;)

Zoiets ?

Dit geeft wel een vertekend beeld, nl de eerst in de rij wordt ook als eerste beschouwd bij gelijke aantal punten.

Anders moet er onderling gekeken worden wie bij een bepaald onderdeel het max. of de hoogste punten heeft behaald en die voorrang geven.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Dag,

Volgens mij is dit volgens de regels. Als iemand gelijke punten haalt heb je een gedeelde x-de plaats (in dit geval 9e en 14e). Dan heb je vervolgens geen 10e en 15e plaats meer dus die wordt naar mijn idee terecht overgeslagen.

Beste leeuwin ;)

Hierbij een ranking, rekening houdend wie de hoogste score heeft behaald in onderlinge wedstrijden. (zie kolom N)

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Helpers, jullie gaan nog steeds voorbij aan de vraag van Leeuwin: waarom zit die rangschikking niet goed in de voorbeeldfile. Niet meer, niet minder ;)

Dag Leeuwin,

Volgens mij zit er een afrondingsfout in die niet zichtbaar is. Door in de formule in kolom M een afronding mee te nemen gaat het wel goed.
Dit komt ws. omdat je de som neemt van cellen die ook een som bevatten. Als jde de afzonderlijke waarden optelt gaat het overigens ook goed.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Leeuwin,

Graaff zit er heel dichtbij. Jij hebt last van floating point. De manier waarop Excel gegevens wegschrijft in zijn geheugen zorgt ervoor dat bij decimalen er hele kleine afrondingen zijn, en die zie jij niet.
Wat je kunt doen is in kolom M de optelling aanpassen tot:
Code:
=AFRONDEN(C4+F4+I4+L4;2)

Dan zal de rang aangepast worden.

Groeten,
Richard

da's precies wat graaff ook doet :-) Had ik nog niet gelezen.

Wigi had helemaal gelijk.
Mijn vraag was hoe het komt dat de uitslag niet juist was.
Ik ben blij met de gegeven oplossingen, zodat ik in de toekomst niet meer tegen dit probleem aan loop.
Verder ga ik ook kijken naar de oplossingen die aangedragen zijn voor de ranking.
En ik vind ook als er 2 9e plaatsen zijn, vervalt plaats 10.

Iedereen hartelijk dank voor de reacties !!!

Bij deze zet ik de vraag op opgelost.

Groeten Thea

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan