• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule RANG/RANK

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chan1377

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2015
Hallo,
Ik wil de formule RANG gebruiken in mijn bestand. Maar deze moet alleen toegepast worden als de waarden in kolom B aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Zie het bijgevoegde bestand.

Ik wil een rangschikking (van hoog naar laag) van iedereen van Wijchen, dus in kolom B moet Wijchen staan.

Kan iemand me helpen met de formule die ik dan moet plaatsen in kolom Y???

gr.Chantal

Bekijk bijlage Leaderbordwinter20152016.xls

Hoi Chantal,

Welkom op het forum.

Je bent vergeten te vermelden op welke waarden de rangschikking gebaseerd moet zijn; ik ben uitgegaan van de gemiddelde scores in kolom V.
Verder ben ik ervan uitgegaan dat personen met "n.a." in kolom V niet meetellen in de rangschikking.
I.p.v. RANG heb ik AANTALLEN.ALS gebruikt, omdat je bij RANG alleen een verwijzing kunt opnemen en geen berekende waarden.

Zodoende kom ik op de volgende formule in Y2, te kopiëren naar beneden:
Code:
=ALS(OF($B2<>"Wijchen";$V2="n.a.");"";1+AANTALLEN.ALS($B$2:$B$97;"Wijchen";$V$2:$V$97;">"&$V2))

Hoi Marcel,

Bedankt voor je reactie.
De personen waarbij n.a. staat, moeten wel meetellen. Die hebben nu nog geen gemiddelde score zeg maar, maar dat komt binnenkort wel.
(het gaat om een klassement van een golf seizoen deze winter).

Wat moet ik hiervoor aanpassen in jouw formule?

gr.Chantal

Dan kom ik op:
Code:
=ALS($B2<>"Wijchen";"";1+AANTALLEN.ALS($B$2:$B$97;"Wijchen";$V$2:$V$97;">"&ALS($V2="n.a.";0;$V2)))

Super, dank je!

Nog een andere vraag:
Na het invoeren van jouw formule komt er dus een soort ranglijst van alle spelers van Wijchen.
Is het mogelijk om in een nieuw tabblad de top5 te vermelden?
Dus dat hier een formule komt, dat hij automatisch nr.1 vermeldt met naam en score, op volgende regel nr.2 met naam en score, enz.

Tweede vraag:
Is het mogelijk om in de kolommen G t/m T op te tellen hoeveel spelers van Wijchen staan vermeld en wat de gemiddelde score van deze deelnemers is? zo ook van de andere banen...

Hieronder het bestand, met het 2e tabblad om meer duidelijk te maken wat ik bedoel.

sorry...ik ben lastig....

Bekijk bijlage Leaderbordwinter20152016.xls

Voortaan misschien maar gelijk vragen om hulp bij het maken van een klassement van een toernooi... :rolleyes:

Of als de eerste vraag beantwoord is, voor eventuele vervolgvragen een nieuwe vraag starten.

Desalniettemin ben ik nog even bezig geweest.
Om te beginnen heb ik op Leaderbord kopregel 1 gesplitst, zodat je de plaatsnaam apart in het kopje hebt, hetgeen héééél handig is voor de formules.

De vervolgvraag om bij de ranking ook de naam en het gemiddelde op te nemen, schijnt ineens weer een heel ander licht op het geheel, want dan krijg je weer te maken met de problematiek van ex aequos...
Gelukkig is dat hier inmiddels bekende kost; de formule in Y3 (voorheen Y2) is nu geworden:
Code:
=ALS($B3<>Y$2;"";RIJ()*0,0001+1+AANTALLEN.ALS($B$3:$B$98;Y$2;$V$3:$V$98;">"&SOM($V3)))
Met RIJ()*0,0001 als trucje om de ex aequos af te handelen.
SOM($V3) is het voormalige ALS($V2="n.a.";0;$V2) in post #4. Het doet hetzelfde, maar het is wat beknopter.

Het aardige van de formule in Y3, en het splitsen van de kopregel, is dat die formule zowel naar rechts als naar beneden gekopieerd kan worden, hetgeen ik dan ook heb gedaan (t/m AE98).

Nu de nummers 1 t/m 5 op blad 'totaal', regel 40 t/m 74.

Formules in B40 (plaats) en gekopieerd naar beneden t/m B74:
Code:
=ALS.FOUT(KLEINSTE(INDEX(Leaderbord!$Y$3:$AE$98;0;VERGELIJKEN($A40;Leaderbord!$Y$2:$AE$2;0));AANTAL.ALS($A$40:$A40;$A40));"")
Dit geeft de eerste 5 rankings aan uit blad 'Leaderbord' voor de betreffende plaats.
De ALS.FOUT(.....;"") zorgt ervoor dat niets wordt ingevuld als er minder dan 5 personen zijn.
KLEINSTE(....;1) geeft de kleinste waarde; KLEINSTE(...;2) de op een na kleinste enzovoorts.
Die 1, 2 enzovoorts wordt verkregen met AANTAL.ALS($A$40:$A40;$A40)) het aantal keren dat A40 voorkomt in A40:A40, 1 regel lager wordt dit het aantal keren dat A41 voorkomt in A40:A41 enzovoorts.

INDEX(Leaderbord!$Y$3:$AE$98;0;VERGELIJKEN($A40;Leaderbord!$Y$2:$AE$2;0)) geeft de juiste kolom met rankings uit 'Leaderbord'.
Wederom dankzij het splitsen van de kopregels kan in regel 2 de juiste plaatsnaam worden gezocht.

Formule in C40 (Gemiddelde) en gekopieerd t/m C74:
Code:
=ALS($B40="";"";INDEX(Leaderbord!$V$3:$V$98;VERGELIJKEN($B40;INDEX(Leaderbord!$Y$3:$AE$98;0;VERGELIJKEN($A40;Leaderbord!$Y$2:$AE$2;0));0)))
Eigenlijk is dit een gewone INDEX/VERGELIJKEN constructie waarbij de ranking (incl. die onzichtbare cijfers achter de komma) wordt opgezocht in de juiste kolom op 'Leaderbord' en het bijbehorende gemiddelde uit kolom V wordt teruggegeven.

De formule in D40 (Naam) is bijna hetzelfde alleen komt de naam uit kolom F i.p.v. uit kolom V.
Aangezien sommige namen niet pasten in kolom D, heb ik kolom E en F er visueel bij betrokken.
Niet door het samenvoegen van cellen (dat moet je nooit doen, want dat levert allerlei problemen op), maar door de belijning aan te passen en de vakjes met een witte achtergrond een witte opvulkleur te geven (i.p.v. geen opvulkleur), zodat de verticale lijntjes van het raster verdwijnen.

Voor wat betreft je tweede vraag zijn de formules geworden in 'totaal'!E5 en 'totaal'!E6, gekopieerd naar rechts en naar de andere betreffende regels:
Code:
=AANTALLEN.ALS(Leaderbord!$B$3:$B$98;$A5;Leaderbord!G$3:G$98;"<>")

=ALS.FOUT(GEMIDDELDE.ALS(Leaderbord!$B$3:$B$98;$A6;Leaderbord!G$3:G$98);0)

Het geheel werkt overigens pas vanaf Excel versie 2007, als bijlage derhalve een xlsx bestand i.p.v. xls. Hopelijk is dat geen probleem....

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Mijn excuses....
Ik zal dit in het vervolg anders aanpakken.

In ieder geval ontzettend bedankt voor je hulp!

Om het af te sluiten, wil ik je nog 1 ding vragen:
Zie tabblad totaal, de rijen 2 t/m 36...het is de bedoeling dat hier de 3 beste scores per baan per ronde ingevuld worden.
Dit kunnen we uiteraard handmatig doen, maar het kan vast en zeker ook met een formule.
Wil je me hier nog mee helpen?

Bekijk bijlage Leaderbordwinter20152016 MB.xlsx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan