• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule 'schuift op'

Status
Niet open voor verdere reacties.

namruuh

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2006
Ik heb een vervelend probleem in Excel 2007 dat ongetwijfeld heel simpel op te lossen is, maar ik kom er niet uit. Het zit als volgt:

Ik heb in kolom A (van A4 t/m A400) een reeks getallen staan die in A1 opgeteld worden mbv een eenvoudige SOM-formule. Als ik nu echter een nieuwe rij toevoeg op de plek waar nu A4 staat (rechtermuisknop, invoegen), dan schuift de formule op: =SOM(A4:A400) wordt dan =SOM(A5:A401). En dat wil ik dus niet; hij moet A4 t/m A401 optellen. A4-A400 mag ook overigens, er staan maar 200 rijen gevuld.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de formule in A1 blijft functioneren zoals ik wil?

=SOM(A4:A400)

Je gebruikt daar de dollar tekens voor om rijen en/of kolommen vast te zetten dus:
Code:
=SOM(A$4:A400)

Beste namruuh en popipipo ;)

Volgens mij heeft dit hetzelfde probleem.

Met VBA code kan je dit verhelpen.

Zie bestandje.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

@Danny

Wellicht dat onderstaande iets makkelijker te lezen is.
Code:
Private Sub Workbook_SheetSelectionChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
[A1] = "=SUM(A4:A400)"
End Sub

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Nou is VBA niet helemaal mijn "ding" dus probeer ik het met deze formule oplossing:
Code:
=SOM(INDIRECT(ADRES(4;1)&":"&ADRES(400;1)))

Succes,

Volledig correct, ThankYou!

Had mijn oplossing ondertussen gewist. Die van jou was volledig en correct.
Beste groeten, Paul.

Andere mogelijke formule-aanpak :
=SUM(INDEX(A:A;4):INDEX(A:A;400))

Heb hem even verkeerd begrepen.
Maar als je iets toevoegd in rij 4 kun je de optelling ook doen van af rij 3 (als daar tenminste geen getal staat.)
Dan wordt het dus
Code:
=SOM(A3:A400)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan