• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule SOM

Status
Niet open voor verdere reacties.

davidore

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2007
Ik heb een vraagje. Ik zit met een vrij lastige formule in mijn maag.
Ik zal het even adhv onderstaand tabelletje uitleggen:

NAAM SECTOR CODE PERCENTAGE
A LAND AA 10%
B LAND AA 15%
C GERELATEERD AA 12%
D BEDRIJF CC 9%
E BEDRIJF DD 8%
F BEDRIJF EE 7%
G GERELATEERD AA 11%
H BEDRIJF AA 5%
I LAND BB 14%

Wat ik wil is een totale optelling maken van de percentages met de CODE AA en een optelling maken van de percentages met de SECTOR LAND en de SECTOR GERELATEERD. Alleen waar ik mee zit is dat ik op dit moment dus altijd met een dubbeltelling zit met de rijen die zowel een SECTOR LAND of SECTOR GERELATEERD hebben en een CODE AA.
Weet iemand een formule hoe ik dus een soort van SOM.ALS formule kan maken met twee criteria, dus bijvoorbeeld een optelling van de rijen met én LAND én IS.NIET AA

Test eens met SOMPRODUCT!
Weddden dat je er komt.:)

Als je het in een bestandje zet zullen we er een formule in plakken.

Cobbe

Zie bijgaand bestand.
De optelling zou dus 63% moeten zijn, maar ik kom steeds op 108%. Daar zit dus de dubbeltelling in.

Als iemand me kan helpen zou dat geweldig zijn!

Bijlagen

Ik kom met de beste wil niet aan 63%, ligt echt aan mij hoor.:)
Ik heb een vb-tje gedaan in uw bestand, zie maar of er iets van klopt.
Anders maak een paar notities in het bestand en post het terug.

Cobbe

Bijlagen

Code:
=SOMPRODUCT((B3:B13="land")+(C3:C13="AA");(D3:D13))-SOMPRODUCT((B3:B13="land")*(C3:C13="AA")*(D3:D13))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

De formule van Roncancio is niet juist, want er wordt geen rekening gehouden met het feit dat öok "Gerelateerd" altijd meegeteld moet worden, ongeacht wat daarbij in kolom C staat (dat blijkt uit de tekst en het bestand van de vragensteller). Dat in dit specifieke geval de formule toch tot een juist getal leidt, is slechts toeval.

Als de vragensteller beslist een oplossing wil met de somproductformule (want andere oplossingen zijn ook mogelijk), dan kan dat bv. als volgt (uitgaande van het bestand dat de vragensteller hier heeft geplaatst):
Code:
=SOMPRODUCT((C3:C13=C3)*(D3:D13))+SOMPRODUCT(((B3:B13=B3)+(B3:B13=B6))*(C3:C13<>C3)*(D3:D13))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan