• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule Sommen.als met meer dan 2 criteria telt niet goed op

Status
Niet open voor verdere reacties.

JasonKoster

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2013
Berichten
17
Hoi,

Zoals al eerder aangegeven: nèt geen totale beginner.

Ik heb een bestand waar ik een sommen.als op los wil laten. Ik heb dat bestand met fantasiegegevens bijgevoegd. Ik zoek me een ongeluk maar krijg bij het vullen van criterium 3 niet de juiste gegevens erin.

Ik wil graag het volgende berekend zien:
wat is de som van kolom I
van de branche BRN (kolom C)
en dan de 100%-tekening en de PL-tekening (kolom E)

Ik dacht dat te doen met: =SOMMEN.ALS(I2:I12;C2:C12;"BRN";E2:E12;100%;E2:E12;"PL")

Maar daar maak ik kennelijk een fout, maar ik heb geen idee waarmee/in. Zou iemand met me mee willen kijken en me verder op weg willen helpen?

Erg bedankt!
 

Bijlagen

  • Proef.xlsx
    13,3 KB · Weergaven: 36
Doe eens de test met deze:

Code:
=SOMPRODUCT(($C$2:$C$12="BRN")*(OF($E$2:$E$12=100%;$E$2:$E$12="PL"))*($I$2:$I$12))

Let op: Matrix-fomrule Ctrl-Shft-Enter
 
Laatst bewerkt:
sommen.als telt alleen de waarden op als ALLE beperkingen voldaan worden... Aangezien je 2 voorwaarden hebt op 1 kolom is er nooit een regel waarop aan alle 3 de voorwaarden voldaan kan worden
Je moet of iets doen met een additionele kolom of 2 "losse" sommen.als doen:
Code:
=SOMMEN.ALS(I2:I12,C2:C12,"BRN",E2:E12,100%)+SOMMEN.ALS(I2:I12,C2:C12,"BRN",E2:E12,"PL")
 
Hoi,

Ik heb de eerste methode (van Cobbe) geprobeerd en in eerste instantie lijkt dat te werken. Als ik echter de PL in een kolom wijzig in PF dan blijft ie hem meetellen. Oeps, ik had even de matrix-opmerking over het hoofd gezien! Sorry!

De 2e methode (van Namliam) lijkt dat wel te doen.

Allebei interessante oplossingen en ik kan weer verder.

Enorm bedankt!
Gr
 
Of:
Code:
=SOMPRODUCT((C2:C12="BRN")*(E2:E12={1;"PL"})*(I2:I12))
Misschien moet je "\" i.p.v. ";" als scheidingsteken gebruiken (landenversie afhankelijk, maar maakt niet uit als je het in een bestand verstuurd, wordt automatisch omgezet).
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan