• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule 'somproduct' cummulatief laten berekenen adhv keuzeveld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chocka

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2004
Via een eerder beantwoordde vraag ben ik aan de info gekomen om met de formule 'somproduct' aan het werk te gaan. Zodoende heb ik deze formule nu toegepast op een andere nieuw bestand, waarvan bijgesloten een voorbeeld. Om de een of andere reden wil de formule het nu niet doen, en heb ook geen idee waar excel een foutmelding op blijft geven?

Uiteindelijk doel: aan de hand van keuze C3, een cummulatief totaal van de periodentotalen per grootboekrekeningnummer te verkijgen in bovenstaande cellen per rekeningnummer

de formule is vooralsnog. dit is zonder het cumulatief krijgen van de totalen:
Code:
=SOMPRODUCT((Query[GRBPERIODETOTAAL.CDGRBREKENING]='Budget vs realisatie'!A8)*(Query[GRBPERIODETOTAAL.PERIODE]=$c$3)*Query[GRBPERIODETOTAAL.BUDGETBEDRAG])[ATTACH]297955.vB[/ATTACH][ATTACH]297955.vB[/ATTACH]
Bekijk bijlage Budget vs realisatie 2017.xlsx

Laatst bewerkt:
dat je nog geen antwoord hebt komt waarschijnlijk omdat je geen bestand hebt bijgevoegd

dat je nog geen antwoord hebt komt waarschijnlijk omdat je geen bestand hebt bijgevoegd
Heel vreemd want die heb ik er zeker bij gedaan, zie hier de afbeelding. Geen idee waarom die dan niet wordt toegevoegd???

24-4-2017 19-18-44.png

Laatst bewerkt:
Dat de bijgevoegde bestanden niet opvallen komt door de rare manier van invoegen van de bestanden.

Zie jouw vorige draadje waarin ik je geadviseerd heb om even de help te raadplegen over SOMPRODUCT()

Heel vreemd want die heb ik er zeker bij gedaan, zie hier de afbeelding. Geen idee waarom die dan niet wordt toegevoegd?
IPV op voer in te drukken, gebruik gereed dan wordt bij het verzenden van het bericht de bijlage iets meer opvallend gezet.

IPV op voer in te drukken, gebruik gereed dan wordt bij het verzenden van het bericht de bijlage iets meer opvallend gezet.

Volgens staat die er intussen wel bij

Dat de bijgevoegde bestanden niet opvallen komt door de rare manier van invoegen van de bestanden.

Zie jouw vorige draadje waarin ik je geadviseerd heb om even de help te raadplegen over SOMPRODUCT()

Net even gekeken via "mijn activiteit" maar dat vorige draadje kan ik niet terug vinden? Dus ben een nieuw bestand begonnen en heb geprobeerd stap voor stap te herhalen wat ik bij het andere bestand heb gedaan, maar uiteindelijk werkt het niet.

zo?
Code:
=SOMPRODUCT((--Tabel_Query_van_Unit_4_Multivers[GRBPERIODETOTAAL.CDGRBREKENING]=B6)*(Tabel_Query_van_Unit_4_Multivers[GRBPERIODETOTAAL.PERIODE]=$C$3)*(Tabel_Query_van_Unit_4_Multivers[GRBPERIODETOTAAL.BUDGETBEDRAG]))

zo?
Code:
=SOMPRODUCT((--Tabel_Query_van_Unit_4_Multivers[GRBPERIODETOTAAL.CDGRBREKENING]=B6)*(Tabel_Query_van_Unit_4_Multivers[GRBPERIODETOTAAL.PERIODE]=$C$3)*(Tabel_Query_van_Unit_4_Multivers[GRBPERIODETOTAAL.BUDGETBEDRAG]))

wat betekenen die twee streepjes? want zonder die streepjes werkt het niet?

twee streepjees.PNG

Inmiddels de formule wel zelf kunnen reproduceren in excel zonder dat er een foutmelding op volgde.

Nu moet ik proberen uit te vinden in hoeverre het mogelijk is om de periodebedragen tot een bepaalde periode bij elkaar opgeteld te krijgen, of moet ik een extra tussenblad gaan maken waarin gebeurd en die daarvan de totaal bedragen naar het overzicht brengen?

Laatst bewerkt:
Het quoten is niet nodig.

In de tab 'Query' staan de grootboeknummers als tekst en in de tab 'Budget vs realisatie' als getal. Excel kan deze niet vergelijken. -- (-*-) maakt van een als tekst opgemaakt getal weer een getal.

Als je iets tot een bepaalde periode opgeteld wil hebben dan moet je =$C$3 aanpassen in <$C$3. Meestal wil je een tot en met in een rapportage en dan wordt het <=$C$3.

Geweldig bedankt, dit ging heel goed.

Als "tot en met in een rapportage en dan wordt het <=$C$3"

Is er dan ook een eenvoudige manier om met "vanaf tot en met" te werken bijvoorbeeld "vanaf periode 6 tot met periode 9"

Met de periode vanaf in C3 en de periode t/m in C4
Code:
=SUMPRODUCT((--Tabel_Query_van_Unit_4_Multivers[GRBPERIODETOTAAL.CDGRBREKENING]=$B6)*(Tabel_Query_van_Unit_4_Multivers[GRBPERIODETOTAAL.PERIODE]>=$C$3)*(Tabel_Query_van_Unit_4_Multivers[GRBPERIODETOTAAL.PERIODE]<=$C$4)*(Tabel_Query_van_Unit_4_Multivers[GRBPERIODETOTAAL.BUDGETBEDRAG]))

Bekijk ook eens de mogelijkheden van een draaitabel.

Mijn draaitabel ervaring heeft niet veel diepte, ik kan er een maken, maar als het specifiek wordt, moet ik wegens ontbreken kennis al gauw afhaken. Natuurlijk ga ik vanzelf wel eerst speuren wat er dan mogelijk is, of uiteindelijk zal ik het hier gaan vragen. Dus wederom bedankt voor je uitleg, dan begrijp ik nu verder even wat ik er mee aan moet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan