• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule tekst als formule laten werken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jhhogervorst

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2012
Hallo. Ik heb de volgende formule =VLOOKUP( C1 ;Sheet2!A2:B36;2;FALSE) zodanig gekopieerd, dat hij voor 4500 regels de juiste formule in een cel zet.
Op de volgende regel staat nu =VLOOKUP( C2 ;Sheet2!A2:B36;2;FALSE) , en zo verder.

MAAR
Excel laat mij de formule als tekst zien, en niet de uitkomst van de formule. Ik heb "show formula's" aan en uitgezet.
Enige oplossing is 4500 keer de regel te selecteren, en na 'enter', maakt ie er een formule van.

Kan dat niet sneller?

alvast bedankt.

ja, dat kan sneller.

zet in een lege cel een 1 en druk tegelijkertijd op Ctrl+C
selecteer alle cellen met de tekst
kies nu bewerken plakken plakken speciaal
en kies voor bewerking vermenigvuldigen
klik op OK

Laatst bewerkt:
Beste Haije,

Ik heb het geprobeerd, maar het werkt helaas niet.
Na vermenigvuldiging blijft de formule netjes als tekst in beeld staan.

Nog een ander idee?
De formule is trouwens ontstaan door met de formule =A1&" "&B1 twee kolommen met halve formules samen te voegen
=VLOOKUP( C1
en
;Sheet2!A2:B36;2;FALSE).
werden zo een lange lijst met de formule =VLOOKUP( C1 ;Sheet2!A2:B36;2;FALSE), met de C cellen nummers oplopend.
Vervolgens heb ik de waardes die door de samenvoeging zijn ontstaan gekopieerd als "values", en in het bewuste sheet gezet.

En nu werken de formules dus niet, er staat alleen tekst in de cel..

Wie heeft nog tips.

Heb je al format cel geprobeerd of anders probeer F9 in te drukken kijken of alleen in een keer verandert. Anders weet ik het ook niet.

Volgens mij heb je gruwelijk ingewikkeld zitten doen... en ja als je 2 cellen samenvoegt zal het als tekst worden gezien daar verandert -in dit geval- de actie hije niets aan, dat werkt alleen bij getallen die als tekst getoond worden

probeer deze formule maar eens (exact overnemen)

Code:
=VLOOKUP(C1;Sheet2!$A$2:$B$36;2;FALSE)

zet deze formule in dezelfde cel als nu of desnoods in een kolom ernaast om eerst te testen. en kopieer de formule naar alle 4500 regels (of begin met 100 dan zie je het ook wel

je zult zien dat C1 elke regel netjes oploopt terwijl het tweede deel met Sheet2! netjes hetzelfde blijft..

- in een formule horen geen spaties.
- dit soort eenvoudige formules hoeven niet opgebouwd te worden uit meerdere cellen, met de dollar tekens($) kun je excel vertellen dat cellen, kolommen of rijen niet mee mogen veranderen bij het kopieren van de formule.

$A$2 zorgt dus dat bij het kopieren altijd naar cel 2 word verwezen.
$A2 zorgt dat kolom A vaststaat maar dat de 2 wel mag oplopen als je de formule omlaag kopieert.
A$2 zorgt dat wel de kolom word aangepast in de volgende kolom maar rij 2 constant blijft

dit is een heel krachtig instrument om heel snel formules te bouwen zonder in elke cel handmatig te zorgen dat je de juiste cellen of bereiken aanwijst.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan