• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule tekst samenvoegen en tussen haakjes zetten in combinatie met als/en

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tweety1

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2013
Ik ben opzoek na een formule diet het volgende doet

Kolom E bevat een formule die uit kolom B de 4 rechtse posities haalt.
Voor kolom G zoek ik een formule die kijkt naar kolom F.

Bevat kolom F LC11 dan kolom A & B samenvoegen en kolom A tussen haakjes zetten. Is kolom A leeg dan alleen kolom B zonder haakjes.

Bevat kolom F LC19 dan alleen kolom A tussen haakjes zetten. Is kolom A leeg dan cel leeg laten.

Voorbeeld
Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Hoi,

Hoop dat je hier iets mee kunt.
Hetgeen nog niet goed is is als volgt:
De waardes die tussen haakjes moeten zijn in het geval van samenvoegen niet gedaan. Ik weet niet hoe dit moet, Maar er is vast iemand op dit Forum die dat wel weet.
In het 2e geval van de haakjes heb ik de waarde uit kolom A als tekst tussen "tekens gepakt omdat deze altijd hetzelfde of leeg is. Ik weet niet of dit in je echte bestand ook zo is?

Bekijk bijlage Tekst samenvoegen.xlsx

Grtz

OK. alleen klopt ie niet helemaal. De tekst (Niet altijd BKM kan ook bv CE zijn) die in kolom A voorkomt zou ik graag tussen haakjes zien.

Hmm hij pakt het oude bestand.
deze formule even plakken:
=ALS([@Kolom2]="LC11";ALS(Tabel1[@Notitie]<>"";TEKST.SAMENVOEGEN(Tabel1[@Notitie];Tabel1[@Deel]);Tabel1[@Deel]);ALS(EN([@Kolom2]="LC19";Tabel1[@Notitie]<>"");TEKST((Tabel1[@Notitie]);"");""))

Ik heb je formule wat aangepast. Het is me gelukt om het tussen haakjes te plaatsen.
Alleen lukt het me niet om de overbodige spatie aan het eind te verwijderen als kolom F LC11 bevat en kolom A leeg is.

Code:
=ALS([@Kolom2]="LC11";TEKST.SAMENVOEGEN(Tabel1[@Deel];" ")&ALS(Tabel1[@Notitie]<>"";"("&Tabel1[@Notitie]&")";"");ALS([@Kolom2]="LC19";TEKST.SAMENVOEGEN(Tabel1[@Notitie])))

=ALS([@Kolom2]="LC11";TEKST.SAMENVOEGEN(Tabel1[@Deel];"")&ALS(Tabel1[@Notitie]<>"";"("&Tabel1[@Notitie]&")";"");ALS([@Kolom2]="LC19";TEKST.SAMENVOEGEN(Tabel1[@Notitie])))

Denk dat je die bedoelt? heb de spatie eruit gehaald.

Dan gaat ook de spatie weg voor het haakje. Deze moet namelijk blijven staan

Ik heb het even geprobeerd, Maar kom er zo met 1 functie niet uit.(wordt denk ik iets te onduidelijk).
Mag je ook een 2e kolom maken? Anders gebruik je de functie die je nu hebt en zeg je ALS het antwoord Kolom B+Spatie is moet het B zijn?

grtz

Ik heb ook wat geprobeerd.
Lukt dit wel?
Code:
=ALS(EN([@Kolom2]="LC11";Tabel1[@Notitie]="");Tabel1[@Deel];ALS([@Kolom2]="LC11";TEKST.SAMENVOEGEN(Tabel1[@Deel];" ";"(";Tabel1[@Notitie];")");ALS(EN([@Kolom2]="LC19";Tabel1[@Notitie]="");"";ALS([@Kolom2]="LC19";TEKST.SAMENVOEGEN("(";Tabel1[@Notitie];")")))))

Graag zou ik nog een kleine wijziging willen aanpassen.
Bij begin van de formule LC11 wordt kolom B & A samengevoegd. Nu zou ik graag een verticaal zoeken functie willen toevoegen.
De bedoeling is dat hij kijkt na de eerste 3 posities. Komt dit voor dan de inhoud van verticaal zoeken weergeven anders de inhoud van kolom B en samenvoegen met kolom A.

Bekijk bijlage Voorbeeld2.xlsx

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met "De bedoeling is dat hij kijkt na de eerste 3 posities. Komt dit voor dan de inhoud van verticaal zoeken weergeven anders de inhoud van kolom B en samenvoegen met kolom A."

Leg die 1e 3 posities in het voorbeeldje uit dan wordt het denk ik wat duidelijker. Wat moet er namelijk voorkomen?

grtz

Als de 1e 3 postities van kolom K voorkomt in kolom D dan de gegvens uit kolom E weergeven en kolom A tussen haakjes

Ik snap hem! Krijg dit vandaag alleen niet gedaan.
Zal maandag verder kijken als je ondertussen nog geen hulp gehad hebt.
Een probleem waar ik zoiezo moeite mee ga krijgen is dat kolom D slechts een gedeelte van de Celwaarde bevat en er dus geen = teken gebruitk kann worden.
iig succes dit Weekend!

grtz

Ik weet ook niet goed hoe ik dat kan oplossen ik dacht zelf met formule links. Misschien er iemand op het forum die dat wel weet.

Je spreekt over de eerste 3 posities in Kolom K, maar daar staan geen gegevens in.
Heb een gokje gedaan, anders moet je duidelijker zijn in je voorbeeldje.

Code:
=ALS(ISFOUT((VERT.ZOEKEN(LINKS(G2;3);NotitieDeelactiviteit[#Alles];2;0)));A2&B2;(VERT.ZOEKEN(LINKS(G2;3);NotitieDeelactiviteit[#Alles];2;0)&"("&A2&")"))

Joske

Klopt kolom K moet kolom B zijn.
De huidige formule die in het laatste voorbeeld bestand staat werkt op zich goed. Alleen wil ik het eerste gedeelte aanpassen wat te maken heeft met LC11.
Eerst wil ik graag kijken of de 1e 3 posities in kolom B voorkomt in kolom D. Komt dit voor dan moet de inhoud van kolom B vervangen worden door kolom E. Komt de tekst niet voor dan de uitkomst zoals de formule nu is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan