• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule toevoegen aan keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jorediej

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2009
Ik heb het volgende probleem. Ik heb twee keuzelijsten gemaakt. En nou wil ik het volgende.

Als ik bij de eerste keuzelijst aangeef dat de Categorie: A is, dan moet er bij de tweede keuzelijst gekozen kunnen worden uit de Soorten: A1,A2,A3,etc.
Als ik bij de eerste keuzelijst aangeef dat de Categorie: B is, dan moet er bij de tweede keuzelijst gekozen kunnen worden uit de Soorten: B1,B2,B3,etc.

Hoe krijg ik dit werkend?

Zie bijbehorend excel-bestand
Bekijk bijlage Voorbeeld.xls

Dit bedoel ik inderdaad.
Ik zie dat er een macro is aangemaakt.
Zou je mij misschien ook kunnen uitleggen hoe ik dit zelf kan doen?
Thanks

Ik heb geen macro aangemaakt en ook niets in VBA, sterker nog - als je in het bestandje in jouw eerste post kijkt dan staat daar al een stukje VBA in . . . :eek:

Hoe het gedaan is : Bereiknamen aangemaakt, Soort_A1, Soort_B1 en Soort_C1. Daarna in het 2e validatieveld een INDIRECT formule gebruikt.

Heb je nog vragen dan hoor ik ze
Succes,

Kun je misschien wat specifieker zijn?
Hoe en waar heb je die bereiknamen aangemaakt en de indirecte formule?

Gezien er al diverse bereiknamen waren aangemaakt in jouw voorbeeld bestand ben ik er vanuit gegaan dat je dit begrijpt. :(

Selecteer het "gebied" waar soort A1 t/m soort A8 in staat, klik met de rechter muisknop en klik op "Bereik benoemen" en geef de naam mee die jij wil.** Zolang die A, B of C er maar in voorkomt. In mijn voorbeeld bestand heb ik ze Soort_A1, Soort_B1 en Soort_C1 genoemd. Probeer maar eens

Dan op het blad START, Ga op het gebied staan waar je de keuze lijst wil hebben, ga naar Gegevensvalidatie >>> Lijst en voer hier de volgende formule in:
Code:
=INDIRECT("[COLOR="red"]soort_[/COLOR]"&D2&"[COLOR="red"]1[/COLOR]")
Waarmee hij naar de bereiknaam verwijst. Het rode gedeelte komt overeen bij alle 3 de bereiknamen en de A, B of C staan dus in cel D2.

Succes,

** Niet alle bereiknamen worden door excel geaccepteerd, vandaar ook Soort_C1 want C alleen mag niet (A of B wel) Probeer voor een vervolgkeuze lijst ook de namen zo te maken dat je er met de eerste validatielijst ermee kunt werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan