• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule uitleggen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PD573

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2020
Berichten
52
Kan er mij iemand de volgende formule uitleggen: =DEEL(A1;VIND.SPEC("'";A1;VIND.SPEC(TEKEN34);A1)-VIND.SPEC("'";A1)-1)

Dit was een formule om bijvoorbeeld de afmeting in inch 4'11" uit elkaar te halen maar ik weet niet helemaal wat welk deel doet.
 
Laatst bewerkt:
Doe je bestandje er eens bij, want van deze formule klopt niet zoveel. Alleen dit stuk (VIND.SPEC(TEKEN34);A1)) is al fout.
 
Hallo,

De functie in excel in de menu balk formules > formule evalueren al eens uitgeprobeerd.?

groet

Dirk
 
Voorbeeldbestanden hier: https://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/962301-Inch-to-cm-in-excel

Formule in #1 bevat wat fouten inderdaad, zo staat 'ie niet in het linkje hierboven. Daar had ik neergezet:
Code:
=--DEEL(A1;VIND.SPEC("'";A1)+1;VIND.SPEC(TEKEN(34);A1)-VIND.SPEC("'";A1)-1)

1. met DEEL kun je een stukje uit een tekst halen, op basis van een beginpositie en aantal tekens.
2. de eerste VIND.SPEC vindt het ' (feet) teken en telt daar 1 bij op, dat is de beginpostie.
3. de lengte van het tweede deel, oftewel het aantal inches, is het verschil tussen de positie van het " (inch) teken en het de positie van het ' (feet) teken.
4. TEKEN(34) is het " teken.

Probeer ook eens de optie formule evalueren, dan kun je alle stappen volgen zoals in vorige post ook voorgesteld.
 
gewoon met:

PHP:
=SUM(CONVERT(--TRIM(MID(SUBSTITUTE(LEFT(A2;LEN(A2)-1);"'";REPT(" ";50));{1;5};50));{"ft";"in"};"m"))

Uitgaande van ' chr(39) voor feet en " chr(34) voor inches.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan