• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule van week naar datum en naar maand.

Status
Niet open voor verdere reacties.

misterexcel111

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 jun 2014
Hallo,

Ik zit met een excel probleem. Ik heb 2 files geupload. het eerste is een nieuw niet ingevulde file met informatie en de tweede file is hoe ze er zou moeten uitzien op basis van formules.

Sheet 2 is dus het gegeven dat ik heb en in sheet 1 zouden data moeten komen die gelinkt zijn aan de D1 en D3's in sheet 2. Dit zijn gewoon codes en verder niets. Deze data zou gelijk moeten zijn aan de maandag van de week waarin de D1 of D3 staat. Zo is week 3 gelijk aan 16/01. En dit dus voor elke D1 en D3.

In sheet 3 zou een x moeten verschijnen bij elke maand en elk land waar een D1 of D3 in staat.
Zo kan Zweden bvb een D1 of D3 hebben in januari, juni en november.

Dit zou allemaal verwezenlijkt moeten worden dmv een formule.

Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?

Alvast hartelijk bedankt!!

Bijlagen

Mijn advies zou zijn: maak van sheet2 een horizontale tabel. Dus iets van land, persoon en datum. Laat Excel op basis van de datum de week, maand of wat dan ook bepalen en maak er vervolgens een draaitabel van.

Het jammere is dat ik juist aan tabel 2 niets mag veranderen.
Dat zijn gegevens die normaal in een apart bestand staan en die door iemand anders beheerd wordt.

Dan stuur je even mijn advies door naar diegene die tabel2 maakt. Als je een datum uit een weeknummer wil halen zal in ieder geval het jaar ergens moeten staan. En dan gaat het nog kloppen Want week 1 2014 begint op 30-12-2013. De verdeling van maanden kan je ook niet echt goed uit weeknummers halen. Hier wil nogal eens wat overlap inzitten.

Misschien dat er wel een oplossing is, maar ik kan het even niet bedenken.

Mbv een een extra tabje kan je een kalender maken. Volgens mij is jouw vraag niet volledig dus een verdere uitwerking doe ik niet. Wie is person en wat is Column1?

Bijlagen

Je kunt vast wel iets doen met het feit dat een datum eigenlijk een nummer is. Startpunt kiezen, weeknummer er aan koppelen, en het restant delen door 7 en daar weer bij tellen. Als je de juiste afronding kiest krijg je de weeknummer uit een datum.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan