• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule vast zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brandsmurf

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2011
Hallo, ben nieuw op het forum.

Ik zit met een vraag, ben met excel 2010 bezig en heb in bepaalde cellen een formule staan, wanneer ik in een cel een waarde invul wordt het goed berekend, echter wanneer ik de waarde gaat verwijderen om hem daarna opnieuw in te vullen is de formule ook weg: vraag hoe kan ik de formule vast zetten zodat ik telkens met een schone lei kan beginnen zonder dat ik de formule er weer in moet zetten.

Een heel verhaal, graag een tip.

Bvb mijn dank.

Brandsmurf

Cel bcdef worden gevuld met een waarde, in cel g worden deze waarden opgeteld =som(b:f) wanneer ik de opgetelde waarde weghaal is de formule ook weg.

Laatst bewerkt:
Beste edevlieger, alvast bedankt voor de reactie, ga naar de koffie sluit dus het pctje, fijne avond nog, hopelijk zie ik morgen de ultieme tip.

Misschien wel heel simpel gedacht maar :
Leeg alleen Cel bcdef en laat de formule in cel G staan.

Is dit te simpel gedacht of begrijp ik je vraag niet.
Plaats ander een bestandje om je vraag te verduidelijken.

Op dat niveau begin ik ook te denken ;)
Brandsmurf, volg de raad van popipipo op.

Hoi beide,

Nee hoor dit is niet simpel gedacht en zo slim was ik zelf ook al, alleen ik vroeg me af of er iets was om de formule vast te zetten zodat ik met een handeling het gehele werkblad leeg kan maken.

Het zijn namelijk niet alleen de cellen a tot en met f maar bijna het hele alfabet, stukkie gemak zucht van mijn kant dus.

In iedergeval nogmaals mijn dank aan jullie voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,

Brandsmurf

Heb je al geprobeerd met het beveiligen van het werkblad.
Een ander mogelijkheid is alle cellen die gewist moeten worden één naam geven en dan dmv een macro de inhoud legen.

Heb werkblad beveiligd, kan dan niets meer verwijderen geeft aan alleen lezen, ben een begineling met exel, marcro,s heb geen idee waar die voor dienen, gaat dus geheel boven mijn pet.

Ga sluiten, fijne avond, morgen weer verder.

Brandsmurf

Plaats anders even het xls bestandje ontdaan van gevoelige informatie.
Dan wordt het voor ons allemaal een stuk duidelijker.

Nou popipipo, we denken hetzelfde.
Even een testje: map1.xls
Kies linksboven voor data. Cel B1 tot F1 worden geselecteerd en kunnen verwijderd worden.

Testje werk zoals ik het in mijn hoofd heb dan de vraag, hoe je het voor elkaar gekregen of anders gezegt naar welke instelling moet ik om dit voor elkaar te krijgen.

Alvast bedankt voor de uitleg.

Gr,Brandsmurf

CTRL F3 is het toverwoord.

Topictitel zegt niets over je probleem, titel is veranderd.

CTRL F3 is voor u misschien het toverwoord maar voor deze leek op gebied van excel 2010 is het stokje nog niet te vinden, heb dat met F3 gedaan waarden ingevuld e.d maar kan nog steeds de uitkomst uit de cel met de formule verwijderen hierbij verdwijnt dus ook de formule, in u bestandje lukt dat niet zo moet het dus zijn.

Graag wat meer uitleg.

In iedergeval mijn dank voor de moeite.

Gr,Brandsmurf

Brandsmurf,

het blad is beveiligd, dus eerst de beveiliging verwijderen via
Extra > Beveiliging > Beveiliging blad opheffen

selecteer B1 en rechtsklik > kies voor Celeigenschappen
selecteer tabje "Bescherming" en constateer dat er GEEN vinkje staat voor "Geblokkeërd
klik op OK

selecteer G1 en rechtsklik > kies voor Celeigenschappen
selecteer tabje "Bescherming" en constateer dat er WEL EEN vinkje staat voor "Geblokkeërd
klik op OK

bij de cellen die wel leeggemaakt kunnen worden is het vinkje weg, bij de onwisbare cellen staat het vinkje er wel. Als je op deze wijze de cellen bewerkt, daarna via Extra > Beveiliging het blad beveiligen

uitkomst uit de cel met de formule verwijderen hierbij verdwijnt dus ook de formule

Zoals eerder gezegd je moet niet de cel met de formule legen, maar je moet de cellen legen waarna de formule verwijst.

Als je nu deze cellen selecteert en deze een naam geeft (via CTRL F3)
dan kun je dit een een keer legen via een macro die aan een knop hangt.
Is dit nog niet wat je bedoelt dan wordt het hoog tijd dat je je eigen bestandje hier plaats.

Bijlagen

Beste Popipipo, probleem is opgelost middels de tip van Haije dit is wat ik bedoelde.

Ik wil bij deze jullie hartelijk danken voor de steun en meedenken heeft me weer een stukje verder geholpen.

Met vriendelijke groet,

randsmurf

Nu je vraag is opgelost, zet je de vraag dan ook even op opgelost?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan