• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule veranderen in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Snulk

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2005
Hallo,

Ik heb een tabel waarin nu een formule staat @bedrag/3. Soms ook @bedrag/6
Nu heb ik een nieuwe kolom Totaal, waar de formule nu betrekking op heeft. Formule moet dan worden @totaal/3 of @totaal/6

Ik dacht slim te zijn door de optie Vervangen te gebruiken, maar dat lukt niet..
is er een mogelijkheid om bedrag in totaal te veranderen zonder dat ik 200 formules opnieuw moet maken.
ik kan ze ook niet even naar beneden doortrekken, omdat het ene keer /3 is en andere keer /6

Alvast dank,

Jos

Ik denk dat je een slechte tabel hebt gemaakt, die in ieder geval niet de naam tabel mag hebben, omdat je inconsistente data gebruikt (een formule waarin je inconsequente data gebruikt). je bent veel beter af als je de deelfactor in een kolom zet, en die kolom in je formule gebruikt. Dan is a) je tabel weer consistent, en b) kun je de formules prima doortrekken en c) maak je nooit meer een fout in je formule.

@JK: volgens mij constateer jij (nel als ik een half uurtje eerder trouwens ;) ) niet twee, maar één fout: de (variabele) constante in de formule. Die hoort in een eigen kolom te staan. Een constante in een formule is prima als die constante overal gelijk is. Dan is het niet nodig om daar een aparte kolom aan op te offeren.

Ok ik snap dat ik die 3 of 6 in een aparte kolom had kunnen zetten en dan vastzetten met F4.
Maar dat lost mijn probleem niet op.

Het is dus niet mogelijk om @bedrag te vervangen door @totaal ?

gr.
jos

Ik vind dat toch twee verschillende dingen. Een constante in een formule is gewoon geen goed idee (tenzij het om zaken gaat als het eerste argument van de SUBTOTAAL functie), denk aan de BTW. En daarnaast is het hebben van uitzonderingen in formules in 1 kolom van een tabel ook geen goed idee. Toevallig vallen deze twee problemen hier inderdaad samen :-)

Het sluiten van een vraag heeft weinig nut voor anderen die met een soortgelijk probleem zitten. Jouw probleem is waarschijnlijk wel simpel op te lossen, maar zonder voorbeeldbestand of zonder te beschrijven waarom er de ene keer door 3 en de andere keer door 6 gedeeld moet worden blijft het gissen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan