• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule verklaring

Status
Niet open voor verdere reacties.

svekkes

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2007
Aan allen,

Ik heb een formule die regelmatig terugkeert en die telkens zonder problemen werkt.
Maar ik wil deze nu toepassen op een nieuw werkblad met andere gegevens maar nu krijg ik steeds in de doelcel de foutmelding #N/B.

Hierbij mijn formule:
Code:
=ALS(B10="";"";VERT.ZOEKEN(B10;ProductLookup;5;ONWAAR))

Waar zit de fout?

Alvast bedankt

#N/B betekent dat hij de waarde in B10 niet kan vinden in je bereik ProductLookup. Weet je zeker dat de waarde voorkomt in dat bereik? Welk bereik vertegenwoordigt ProductLookup precies?

ProductLookup is een gegevensbereik op een ander tabblad. In dit bereik staan de prijzen van producten die men kiest dmv een gegevensvalidatie in cel B10.

Ik heb juist een kleine aanpassing gemaakt in de formule
Code:
ALS(B10="";"";VERT.ZOEKEN([COLOR="Red"]B10[/COLOR];ProductLookup;5;ONWAAR))
De rode B10 heb ik veranderd naar C10 en nu krijg ik al een beter resultaat, ik krijg hier nu - €. Dit is al een vooruitgang, maar nu moet er nog een getal komen.

ProductLookup is een gegevensbereik op een ander tabblad.

Ja, dat snap ik. Maar welke bereik hoort daarbij?? A1 tot E10 oid

De rode B10 heb ik veranderd naar C10 en nu krijg ik al een beter resultaat, ik krijg hier nu - €. Dit is al een vooruitgang, maar nu moet er nog een getal komen.

Dat is nogal een essentieel verschil. :confused: Wil je nu de waarde uit B10 gaan opzoeken of uit C10???

Het gegevensbereik is één bepaalde kolom met daarin de prijzen van de producten.

Het is dan de bedoeling dat in B10 een product wordt gekozen en dat in C10 dan automatisch de juiste prijs wordt gezet.

Dus het bereik van ProductLookup beslaat slechts één enkele kolom? In dat geval zal je formule idd niet werken, want je hebt in je VERT.ZOEKEN formule een 5 staan. Die slaat op de 5e kolom uit het bereik.

Daarbij moet je in de formule wel degelijk B10 zetten, omdat dat het product is wat je wilt opzoeken.

Wellicht is het handiger als je een voorbeeldbestandje plaatst (of een deel daarvan). Dan hebben we het euvel waarschijnlijk in no-time gevonden.

Het gegevensbereik is één bepaalde kolom met daarin de prijzen van de producten.
Dit kan natuurlijk nooit: het gegevensbereik moet minimaal twee kolommen zijn met het art.nr in een kolom en de prijs ernaast. Bij toepassing in een andere omgeving zul je waarschijnlijk opnieuw een naam moeten invoegen om de formule te laten werken.

Hierbij een vb bestandje.

Het is dus de bedoeling dat op het blad Orderform bij de keuze van het product, automatisch in de cel daarnaast het bedrag van de verkoopprijs wordt gezet.

Niet verschieten van de verschillende formules op dat blad, ben een beetje aan het experimenteren geweest.

Bijlagen

De oplossing staat in het rode vakje. As je wilt kun je natuurlijk het bereik nog vervangen door een naam als ProductList. Waarschijnlijk zul je sowieso het bereik nog aan moeten passen, ik heb m nu maar tot 33 regels laten lopen
.
.
.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Verhoog,

Bedankt voor je oplossing, dit is inderdaad hetgene wat ik zocht.

Ik heb inderdaad het bereik wat moeten veranderen om voor mij het juiste resultaat te verkrijgen.

Nogmaals zeer hartelijk bedankt voor je hulp.

Mooi zo. Zet je vraag dan nog even op opgelost, hieronder; zo help je ook andere gebruikers.

Dag Verhoog,

Ik had de vraag inderdaad al op opgelost gezet, maar ik ben nog verder aan experimenteren geweest met jouw oplossing en ik ben terug vastgelopen.

Ik wou het bereik gaan aanpassen zodat er nu het volgende zou gebeuren: dat bij de keuze van het artikel nu ook de juiste artikelcode zou verschijnen. Ik krijg weer steeds #N/B als resultaat. Ik heb al geprobeerd de kolommen om te wisselen, maar het resultaat blijft hetzelfde.

Bijlagen

Je kan twee dingen doen:

1. Je verandert in het blad OrderForm de validatielijst van artikelnaam naar artikelcode en laat de naam erbij zoeken. De gebruiker moet dan dus uit de validatielijst de code selecteren ipv de naam.

2. Je draait op het tabblad Producten de kolommen artikelcode en artikelnaam om.

Reden hiervoor is dat de =VERT.ZOEKEN formule altijd van links naar rechts zoekt, met in de meeste linker kolom de te zoeken waarde en de kolommen rechts ervan de op te halen waarde. De artikelcode ophalen bij een naam die in de kolom rechts van de code staat werkt dus niet.

Overigens denk ik dat dit wel zou kunnen middels andere formules/VBA-code, maar dan haak ik af

Beste Svekkes, je zal je productenlijst moeten aanpassen omdat Vert.Zoeken altijd zoekt van links naar rechts.
Aangezien je op artikel zoekt moeten alle op te zoeken gegevens na de artikelnaam komen.

Mvg

Rudi

Too late:p:p

Beste Verhoog en Warm Bakkertje,

Ik heb inderdaad de kolommen omgedraaid in mijn productenblad en dan de bereiken wat aangepast.
Nu werkt alles zoals het moet.

Hartelijk bedankt.
Hierbij is de vraag nu echt wel opgelost voor mij.

Mooi zo :thumb:

Succes ermee verder. Mocht er nog wat zijn dan horen we het wel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan