• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Formule verticaal zoeken of index vergelijken met power query

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Petesch2

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2023
Hallo,

Ik heb een tabel met data waarvan ik een query heb gemaakt via power query.
In mijn data voorbeeldbestand heb krijg ik data binnen van fruitsoorten. Binnen deze data die ik ontvang staan echter geen kostprijzen.

Ik wil hier nu graag via power query de kostprijzen aan toe voegen.
ik heb binnen excel een tweede tablad "prijzen" waarbij de artikelnummers en de kostprijzen staan weergegeven.
Ik zou de kostprijzen nu graag koppelen aan mijn Query. Via excel zou ik verticaal zoeken (op artikelnummer) of index vergelijken gebruiken, maar hoe kan ik dit toevoegen aan de query zodat dit automatisch gaat?

bedankt voor het antwoord!

Bijlagen

De functies die je noemt zijn er niet als zodanig in Power Query. Maar er is wel een mogelijk om query's samen te voegen.

Met je voorbeeld:
  1. Laad de gegevens uit de 2 tabellen in Power Query. Ik heb ze “Soorten” en “Prijzen” genoemd
  2. Druk op Query’s Samenvoegen > Query’s samenvoegen als nieuw
  3. Selecteer bovenin de tabel Soorten, onderin de tabel Prijzen
  4. Klik bij beide tabellen op de kolom Artikelnummer (die wil je met elkaar vergelijken) en druk op OK
  5. Klik in de nieuw samengevoegde tabel in kolom Prijzen op het icoontje in de kolomkop (met pijltje links/rechts, "uitklappen") en selecteer dan alleen “kostprijs”. “Oorspronkelijk naam als voorvoegsel gebruiken” zet ik persoonlijk altijd uit. Druk dan op OK.
  6. Verander de gegevenstypes zodat het e.e.a. netjes uit komt te zien (kolom datum en kostprijs).
  7. Hernoem eventueel de Query en druk op “sluiten en laden”. Klaar.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan