• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

erwin2011

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2009
Weet iemand of het mogelijk is om in de functie verticaal zoeken het invoerscherm van "tabelmatrix" ANDERS dan handmatig in te vullen? Normaal vul je er namelijk bijvoorbeeld A1:A10 in. Ik wil dat hij zoekt vanaf een aangegeven cel. Bijvoorbeeld: A1+6:A10 wat dus neer komt op A7:A10.

Het klinkt misschien wazig, maar als je het bijgevoegde bestand bekijkt is het makkelijk te begrijpen waar ik heen wil.

Alvast bedankt voor jullie moeite.

Bijlagen

Erwin 2011

Het voorbeeld bestandje is mij niet helemaal duidelijk.
Maar als ik de vraag goed begrijp zou je de volgende formule kunnen gebruiken.

Code:
=VERSCHUIVING(verw;rijen;kolommen;hoogte;breedte)

De bedoeling is dat uit een kolom alle cellen waarin "a ..." staat automatisch te filteren en te weergeven in een andere kolom. Ik zal eens gaan kijken naar de verschuiving functie.

Tot nu toe ben ik tot de volgende formule gekomen:

=INDEX(A1:A11;VERGELIJKEN(E1;A1:A11;0)+1;1)

Nou zoekt ie de cel met de aangegeven waarde ( a 200 ) en weergeeft de cel erna (de +1). Het enige wat ik nog wil is dat die pas de cel weergeeft zodra die weer met "a" begint (in het voorbeeld dus 3 cellen verder ipv 1).

Is er een formule die in de plaats van de +1 kan zoeken naar de eerstvolgende cel die een "a" bevat?

Als je de inhoud van een cel wilt weergeven op basis van of het eerste karakter een "a" is, kun je dan wellicht de voeten met:

=ALS(LINKS(A1;1)="a";A1;"")

en deze dan naar beneden doortrekken?

Je krijgt dan in de meeste cellen niks (twee aanhalingstekens), behalve als de cel in kolom A met een 'a' begint.

Wat ik wellicht bedoel: ik vrees dat ik niet snap wat je precies wilt bereiken.

Wat jij beschrijft is bijna wat ik bedoel. De lege cellen waar je het over hebt moet ik vermijden. Dus het resultaat moet als volgt zijn:

rij:
1: a200
2: a210
3: a212

ipv.

rij
1: a200
2: ""
3: ""
4: A210
5: ""

Normaal gesproken zou dit heel handig kunnen met een uitgebreid filter. Criteria tabelletje van "a?" en alles word onder elkaar gefilterd wat een a bevat. Echter gaan criteria tabellen niet automatisch.

Aha, dan denk ik dat ik je snap.

Wat ik nu voorstel is misschien niet het meest efficiente, dus ik hoor het heel graag als iemand een makkelijker oplossing heeft.

In kolom G (zie aanhangend voorbeeld),
laat ik de waarden terugkomen als ze aan de voorwaarde 'begint met 'a' voldoen.
(zie formule in vorige reply)

in kolom H laat ik het nummer van de rij verschijnen als er een waarde in kolom G staat d.m.v.
=ALS(G2="";"";RIJ())
.
In kolom I zet ik deze waarden onder elkaar, beginnend bij de eerste d.m.v.
=ALS(RIJ()-1>AANTAL(H:H);"";VERSCHUIVING($A$1;KLEINSTE(H:H;RIJ()-1)-1;0))

Het eerste deel =ALS(RIJ()-1>AANTAL(H:H);"" kijkt of de rij (minus 1) waar de formule zich in bevindt, groter is dan het aantal getallen in kolom H. In kolom H staan 3 getallen, dus je wilt een lijst die in de cellen I2, I3 en I4 terugkomt.
In cel I5 is het rijnummer 5, en vijf minus een is 4. Dat is groter dan het aantal getallen in kolom 3, dus komt er niks ("").

Het tweede deel: ;VERSCHUIVING($A$1;KLEINSTE(H:H;RIJ()-1)-1;0))
zoekt het kleinste, een-na-kleinste, twee-na-kleinste, etcetera getal op in kolom H. (zie de Help bij de functie KLEINSTE.
Dat is altijd het rijnummer van een van de waarden die we willen hebben, dus moeten wat aantal cellen (minus één!) naar beneden vanaf $A$1.

Bij nader inzien zou je dit best zonder kolom G, en misschien zelfs wel zonder kolom H kunnen doen, maar ach.

Is dit wat je zoekt?

Bijlagen

Thanks!! Zo te zien is dit wat ik zoek.

De laatste formule (kolom I) is te ingewikkeld voor mij om nu nog te begrijpen, maar het resultaat is wat ik zoek. Bedankt voor je moeite! Erg fijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan