• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule via een vba laten werken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spekker

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2016
hoi allemaal
ik heb ben opzoek naar een mogelijkheid om het volgende te doen, ik heb twee tabbladen 1sheet heet test en de andere sheet heet sleutellijst. op de de sheet test worden de gegevens ingevoerd zo is het eerste cel A3 voor de datum, Cel B3 twee voer je het nummer een in. Na het invoeren (BV 34 )komt er in Cel C3 de locatie te staan waar de sleutel voor is. in Cel D3 komt het gebouw nummer te staan.

nu is mijn vraag is het mogelijk om dit via een vba te doen zodat de formule niet gewist wordt.

ik hoop dat jullie mij met dit probleem kunnen helpen

ik heb een voorbeeld bestand bijgevoegd

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je bestand is niet zo echt duidelijk, maar je zou 's moeten zoeken naar:
Code:
Application.Worksheetfunction.   enz.

Met deze macro
Code:
Sub test()
    tmp = InputBox("", "", ActiveCell.Formula)
End Sub
kun je de actuele formule uit de actieve cel in een inputbox zetten, die je vervolgens daaruit kan kopiëren. Die formule kan je dan in je verdere procedures weer gebruiken om de formule opnieuw op te bouwen als je de formule nodig hebt i.p.v. de waarde. Overigens lijkt het mij niet handig om in een tabel een formule te overschrijven met een vaste waarde. Dan doe je in mijn ogen toch iets verkeerd :).

In kolom D staat geen formule.
Tevens heet het blad sleutellijst niet "sleutellijst" maar "sleutellijst "
Daar staat dus een spatie achter.
Zorg eerst voor een goed voorbeeld document.

OctaFish ik begrijp niet hoe je dat bedoeld

en Edmoore sorry dat er een spatie tussen staat, heb de spatie weggehaald, en heb gekeken maar in de cellen D3 t/m D22 staat toch echt wel een formule

Hier toch echt niet:
D3.PNG

Edmoor je heb gelijk ik heb de verkeerde voorbeeld er bij gezet nu wel de goede

Bijlagen

Wat is het probleem dan? Voor het leegmaken is dit voldoende.

Code:
Sub VenA()
  Sheets("Test").Range("B3:G22").SpecialCells(2).ClearContents
End Sub

hoi het leeg maken van de velden werkt prima.
het gaat er om dat er een formule wordt gebruikt die in cel C3 t/m C22 staat die zou ik graag via een VBA willen laten lopen zodat de formule niet gewist kan worden

Hoi Spekker,

Ik ben niet zo goed in VBA, dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar ik lees dat het doel is zodat de formule niet verwijderd wordt.
Is het dan niet voldoende om de cellen die een formule vatten te beveiligen zodat er alleen velden zonder formule bewerkt kunnen worden? (dit kan zonder VBA)

Mag ik je eerst 's vragen wat de bedoeling is van die formule?
Vul bijvoorbeeld 's sleutel 80 in. Waarom wil je dan in de C kolom Sprinklerpomphuis/Sprinklermeldcentrale Zuid, en niet Sprinklerruimten & hangsloten?

Overigens is het antwoord van Jon12 wel de beste oplossing... gewoon beveiligen.

Laatst bewerkt:
Altijd handig om aan de gebruiker te laten zien wat invoer is en wat niet. In de bijlage zijn de invoercellen oranje. Het werkblad is nu beveilig (zonder wachtwoord). Heb ook de code voor het leegmaken wat aangepast zodat deze eerst de beveiliging van het werkblad afhaalt en er daarna weer opzet

Bijlagen

het is een sleutel uitgifte lijst die ingevuld wordt en de gegevens komen dus van de sleutellijst af, zo heb ik altijd de zelfde naam.

Sleutel 80 heeft al verschillende mogelijkheden. Filter daar maar 's op.
En indien je 1 basislijst met sleutels zou maken, dan kom je er al van af met gewoon VERT.ZOEKEN.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan