• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule voor afronden op punten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mathijs CM

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2009
Goede morgen.
Lang geleden dat ik hier ben geweest. Ik ben nu opzoek naar iemand die me kan en wil helpen met een afronding in verband met een duivenprogramma. Hetgeen ik wil lukt mij niet maar heb er een bestandje bijgevoegd.

Alvast bedankt en met vriendelijk groeten
Math

Bijlagen

en als je de aftrek afrond werkt het dan wel goed?
in je voorbeeld in F3
Code:
=afronden((C3/E3);0)

Beste,

Voor jou kan dat bestand misschien duidelijk zijn. Maar als ik het bekijk, moet ik het echt bestuderen over welke cijfers je het hebt. Ik heb het even gedaan... maar uiteindelijk gewoonweg opgegeven. Je zou beter een excel bestand maken dat zich beperkt tot de essentie van je probleem. Dat is voor jou misschien iets meer werk, maar voor degenen die je willen helpen een wereld van verschil.

Code:
=als(b4>0;max(0;afronden($c$3-$f$3*(b4-1);[color="#ff0000"][size=5]3[/size][/color]));0)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
het is mij niet 100% duidelijk welke formule nu fout gaat. maar ik vermoed de formule in Kolom K
de formule lijkt daar onnodig complex door het aantal prijzen weer mee te nemen.

voor K15 heb ik de formule aangepast naar;
Code:
=MAX(0;AFRONDEN(1000-(J15-1)*$J$11;0)*(J15>0))

ik heb de dubbele als test de MAX zorgt dat er geen negatieve uitkomsten worden getoond.
en de *(J15>0) aan het eind zorgt ervoor dat de uitkomst van de berekeing wordt vermenigvuldigd met 0 als er niets in J15 staat en dan komt er ook altijd 0 te staan.
deze werkwijze heeft meer met (persoonlijke) voorkeur te maken, meerdere als maakt een formule vaak minder goed leesbaar.

de vereenvoudiging van de formule zit in weglaten van onnodige variabelen. en mogelijk daardoor nauwkeuriger afronding.

Edit: ik zie nu pas dat er een "Dit is het probleem" tabblad is. (snapte de verwijzing naar c3 en f3 al niet in andere antwoorden).
ik had op basis van je omschrijving op Voorbeeld blad de formule aangepast.
maar omdat ik niet uitsluit dat de uitkomst klopt laat ik het antwoord gewoon ongewijzigd staan.

Laatst bewerkt:
Formule voor afronden op punten.

Er is niets mis mee, ik ga het opnieuw proberen en hoop dat het lukt. Ik begrijp de formule niet.
Ik zet de vraag wederom gewoon als zijnde opgelost.

Bedankt voor de moeite

Math

Je kan volgens mij niet in een formule schrijven nu afronden op 0 en met dezelfde formule nu afronden op 3 cijfers achter de komma.

op 5 minuten na, schrijven RoelJongman en ik "nagenoeg" dezelfde formule.
Dus hebben we hetzelfde ofwel juist ofwel verkeerd begrepen.

Er wordt een bodem van 0 gelegd, waaronder er niet gegaan mag worden.
Daarnaast wordt gestart bij 1.000 punten voor de 1e.
Per volgende deelnemer wordt daarna een vast getal er van afgehaald.
Dat laatste levert de moeilijkheid, hoe moet die afgerond worden, op een geheel getal of op zoveel cijfers na de komma ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan