• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule voor berekening met prijstabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dieter89

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 jul 2018
Ik ken een beetje van Excel-formules, maar zit hier met een (voor mij) moeilijk geval. Ik zou graag automatisch een prijs kunnen berekenen aan de hand van een tabel met afmetingen, door enkel de breedte en de hoogte te moeten invoeren.

Ik heb een vereenvoudigd voorbeeld gemaakt van wat ik precies wil opmaken (zie bijlage). Het is de bedoeling om in de linkertabel enkel de breedte en hoogte te moeten invoeren en dat Excel dan automatisch de prijs gaat opzoeken in de prijstabel.

Voor één categorie lukt me dat aan de hand van volgende formule:
=ALS(EN((B3>0)*EN(C3>0);(B3<0,100001)*EN(C3<0,10001));I4)

Maar zodra ik een tweede categorie wil bijvoegen, begint het wat fout te lopen.
=ALS(EN((B4>0)*EN(C4>0);(B4<0,100001)*EN(C4<0,10001));I4);ALS(EN((B4>0,1)*EN(C4>0);(B4<0,200001)*EN(C4<0,10001));I5)
=> Hierbij krijg ik de foutmelding #WAARDE!, maar ik begrijp niet echt waar mijn fout zit

=OF(ALS(EN((B5>0)*EN(C5>0);(B5<0,100001)*EN(C5<0,10001));I4);ALS(EN((B5>0,1)*EN(C5>0);(B5<0,200001)*EN(C5<0,10001));I5))
=> Deze formule werkt, maar toont me enkel WAAR/ONWAAR, terwijl ik de getalwaarde wil zien.

Is er iemand die me deze formule verder kan helpen uitwerken? Of pak ik het gewoon te ingewikkeld aan?
Ik heb al wat rondgezocht op het forum, maar vind niet onmiddellijk een topic dat hierbij past.

Dank bij voorbaat!!

Bijlagen

De formules hierboven moet je snel vergeten, daar mankeert het e.e.a. aan en ze bieden ook niet de meest geschikte oplossing voor je probleem.

Probeer deze eens:
Code:
D3: =ALS.FOUT(INDEX($I$4:$M$8;VERGELIJKEN(B3*1000;$H$4:$H$8;0);VERGELIJKEN(C3*1000;$I$3:$M$3;0));"afmetingen niet gevonden")

Laatst bewerkt:
Dat lijkt perfect te werken en is een stuk eenvoudiger, heel erg bedankt!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan