• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule voor break-even-point, inclusief variabel met staffels?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ghavik

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 apr 2009
Hopelijk heeft iemand een oplossing voor het volgende probleem:

Ik probeer een functie te vinden die het omslagpunt (BEP = totale kosten/netto opbrengst per exemplaar) kan berekenen voor de uitgave van een boek. De moeilijkheid daarbij is dat over het aantal verkochte exemplaren royalty wordt berekend a.h.v. staffels (dat betekent dus een disproportionele stijging van de royaltykosten naarmate meer exemplaren worden verkocht), en die royaltykosten worden bij de totale kosten opgeteld.

Momenteel laat ik het bestand een ellenlange calculatielijst verticaal afzoeken (VERT.ZOEKEN) tot het punt waar de kosten minus de netto opbrengst het dichtst bij nul komt. Dit leidt ertoe dat ik met een XLS-bestand zit van 12 MB, en met een oplossing die werkt, maar mij niet de meest logische lijkt.

Ik zou het bestand graag willen bijvoegen, maar dit forum laat bestanden toe van max. 100 KB, wat niet opschiet. Hieronder valt via een link naar yousendit.com een wat simpeler versie te downloaden. Ik denk dat dan wel duidelijk wordt wat ik bedoel:

BEP en staffels.xls

Ik zoek dus een functie die die ellenlange lijst met royaltyberekening per exemplaar overbodige maakt, sí? :shocked:

Dank, Gijs

Laatst bewerkt:
Hoi,

Probeer eens de opdracht" Doelzoeken" onder "Extra" in de menubalk.

Cel instellen : J2
Op waarde: 0
Door wijzigen van cel: K2

Op die manier is één regel met je formules voldoende.

Greetzzz,

Raf.

En met de oplosser/solver van excel kan het ook.ga naar: extra >> oplosser (als hij er niet staat ff aanzetten via extra >> invoegtoepasingen). de instellingen staan al goed. In cel K2 komt het aantal passende bij het BEP, cel L2 is een hulpcel.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi,

Probeer eens de opdracht" Doelzoeken" onder "Extra" in de menubalk.

Cel instellen : J2
Op waarde: 0
Door wijzigen van cel: K2

Op die manier is één regel met je formules voldoende.

Greetzzz,

Raf.

En met de oplosser/solver van excel kan het ook.ga naar: extra >> oplosser (als hij er niet staat ff aanzetten via extra >> invoegtoepasingen). de instellingen staan al goed. In cel K2 komt het aantal passende bij het BEP, cel L2 is een hulpcel.

Dag heren, dank voor jullie reactie,

beide oplossingen werken inderdaad, super. De oplosser-oplossing lijkt me hier het handigst, dat scheelt invulwerk.

Is er ook nog een truc om de oplosser automatisch 'te activeren', zodat ik niet telkens na wijzigingen in de verkoopprijs en oplage (het gaat om voorcalculaties, dus dat zijn de eigenlijke variabelen) opnieuw de oplosser-functie hoef op te roepen?

In ieder geval nogmaals dank voor de hulp.

Gijs:D:D:D:D

Dag heren, dank voor jullie reactie,

beide oplossingen werken inderdaad, super. De oplosser-oplossing lijkt me hier het handigst, dat scheelt invulwerk.

Is er ook nog een truc om de oplosser automatisch 'te activeren', zodat ik niet telkens na wijzigingen in de verkoopprijs en oplage (het gaat om voorcalculaties, dus dat zijn de eigenlijke variabelen) opnieuw de oplosser-functie hoef op te roepen?

In ieder geval nogmaals dank voor de hulp.

Gijs:D:D:D:D
Je kan volgens mij via VBA een oplosser activeren, maar daar heb ik dan weer ff niet zoveel verstand van. Ik heb het in het verleden wel eens geprobeert met de macro recorder, maar dat ging niet (zomaar).
Misschien dat iemand met VBA kennis dit kan, of misschien kan zo iemand wel een code schrijven die het BEP bepaald.
Mijn VBA kennis is hiervoor nog te beperkt.

Je kan volgens mij via VBA een oplosser activeren, maar daar heb ik dan weer ff niet zoveel verstand van. Ik heb het in het verleden wel eens geprobeert met de macro recorder, maar dat ging niet (zomaar).
Misschien dat iemand met VBA kennis dit kan, of misschien kan zo iemand wel een code schrijven die het BEP bepaald.
Mijn VBA kennis is hiervoor nog te beperkt.

Yeah, dat VBA gaat me ook wat ver.

Trouwens toch uitgevogeld dat in mijn geval Doelzoeken een iets simpelere oplossing is. Nou alleen nog een sneltoets ervoor en dan ben ik gelukkig. Misschien in Excel 2007? Ga wel ff thuis kijken vanavond.

Dat met die ellenlangelijsten ging mooi automatisch, maar ja, dit scheelt 12 MB.

Thnx, Gijs

Je kan het doelzoeken opnemen met de macro recorder. Het starten van de macro kan je doen door het drukken op een knop, handmatig, via een snel toets of zelfs geheel automatisch bij het wijzigen van een bepaalde cel(len).

p.s. de VBA code voor het doelzoeken is:
Code:
Range("J2").GoalSeek Goal:=0, ChangingCell:=Range("K2")

Je kan het doelzoeken opnemen met de macro recorder. Het starten van de macro kan je doen door het drukken op een knop, handmatig, via een snel toets of zelfs geheel automatisch bij het wijzigen van een bepaalde cel(len).

p.s. de VBA code voor het doelzoeken is:
Code:
Range("J2").GoalSeek Goal:=0, ChangingCell:=Range("K2")

Ja, thnx. Macro's werken inmiddels.

Wel een beetje beperkt allemaal, dat Office 2003. Zou weleens handig zijn als je zelf je sneltoetsen kon toekennen.
Vanavond eens thuis kijken hoe dat met Office 2007 zit.

Dank voor alle hulp in ieder geval.:thumb:

Gijs

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan