• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule voor datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

frans kooijman

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2008
Hi,

Weet iemand of het mogelijk is met een formule een Engelse datum te wijzigen naar precies 3 maanden eerder?
De datumnotatie is: 31OCT2025 (dus Engelse benaming voor de maand).
Die datum zou ik precies 3 maanden eerder willen hebben en dan op de laatste dag van de maand. Dus in dit geval 31JUL2025.

Maar voor 31MAY2025 zou 3 maanden eerder dus 28FEB2025 moeten worden (en uiteraard niet de onmogelijke 31FEB2025).

Kan dat überhaupt met een formule?

Super veel dank alvast,

Frans

Bekijk dit voorbeeld eens.

Bijlagen

Volgens mij zoek je deze:
Code:
=LAATSTE.DAG(A3;-3)

Vraag

Sorry, toch nog een vraag, zie graag de bijlage.

De formule in kolom B over kolom A werkt perfect.
Maar bij mij lukt het niet, omdat ik de data geëxporteerd heb uit een andere software.
Zie kolom D. Het wordt niet als een datum herkend, waardoor - als ik de formule toepas- ik als output krijg: #WAARDE!

Voorbeeld: Cel D3 wordt in E3 niet herkend, omdat D3 11Nov2026 blijft (en niet herkend wordt als 11-11-2026)
Dit geldt voor alle data in kolom D.

Is het dan toch met een trucje mogelijk om de formule te laten werken, zodat in kolom E de waarde 3 maanden eerder wordt
(rekening houdend met de laatste dag van de maand, dus niet bv 31Feb2025)?

Dank!!!
Frans

Bijlagen

Bekijk dan deze oplossing (kolom J) eens.
kolommen E:H zijn tussen stapjes om tot de juist oplossing te komen.

Bijlagen

Gek he jouw gegevens zijn tekst. Daarnaast is het een kromme export omdat de meeste maandnamen het formaat mmm hebben behalve June.

Ook nog een TAB op het einde die een formule niet gemakkelijker maakt. Formule:
Code:
=LAATSTE.DAG(DATUM(RECHTS(SUBSTITUEREN(D3;TEKEN(9);"");4);VERGELIJKEN(DEEL(D3;3;3);{"Jan";"Feb";"Mar";"Apr";"May";"Jun";"Jul";"Aug";"Sep";"Oct";"Nov";"Dec"};0);LINKS(D3;2));-3)
Met Power Query kun je na inlezen gegevens direct de omzetting doen met 1 aangepaste kolom.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Een UDF zonder hulpkolom(men):

PHP:
= F_snb(D3)
Code:
Function F_snb(c00)
   c00 = Replace(Replace(c00, "Jun", "__6"), "Apr", "__4")
   F_snb = DateSerial(Left(Right(c00, 5), 4), InStr("nbr4y6lgptvc", Mid(LCase(c00), 5, 1)), Val(c00))
End Function
of een formule zonder hulpkolommen:

PHP:
=DATE(MID(D3;6;4);FIND(MID(SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(LOWER(D3);"jun";"__6");"apr";"__4");5;1);"nbr4y6lgptvc");LEFT(D3;2))

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan