• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule voor invullen cijferlijst | 2 verschillende werkbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

hans1971

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2010
Hallo,

Ik wil in excel de cijfers invoeren van mijn leerlingen (van 0 t/m 10). De hoogte van een behaald cijfer is gekoppeld aan een 'afgeronde' score.

1 =onvoldoende
2=matig
3=voldoende
4=ruim voldoende
5=goed

Hierbij geldt:
van 0 tot 4 is onvoldoende
van 4 tot 6 is matig
van 6 tot 8 is voldoende
van 8 tot 9 is ruim voldoende
van 9 tot en met 10 is goed

Een leerling die een 1 haalt of een 3,5 haalt, krijgt dan de score "1", een leerling die een 5 haalt krijgt de score "2", een leerling die 7,8 haalt, krijgt de score "3", etc.

Hoe krijg ik het voor elkaar als ik in de ene kolom de cijfers per leerling invul, de bijbehorende score in een andere kolom verschijnt? Welke formule kan ik hiervoor gebruiken? Verder nog: cijferlijst staat in werkblad 1, score wil ik in werkblad 2 (totaal overzicht) laten verschijnen.

Bedankt alvast voor jullie tips en adviezen!

Laatst bewerkt:
Hans1971, Zoek 'ns in de Help van Excel (F1 toets) naar de functie Vlookup (vert.zoeken). Daar ga je je gewenste resultaat mee behalen.

Groet, Leo

Hans1971, Zoek 'ns in de Help van Excel (F1 toets) naar de functie Vlookup (vert.zoeken). Daar ga je je gewenste resultaat mee behalen.

Groet, Leo

=====

Leo, dank voor je reactie. Ik geloof niet dat dit met vlookup opgelost kan worden, althans ik zou niet weten hoe.

@sa11

Code:
=ALS(B2="";"";ALS(B2<4;1;ALS(EN(B2>=4;B2<6);2;ALS(EN(B2>=6;B2<8);3;ALS(EN(B2>=8;B2<9);4;ALS(B2>=9;5))))))

deze gegevens zijn uitermate geschikt om in een tabel te zetten.
het voordeel hiervan is dat je een kortere (en overzichtelijkere) formule gebruikt.

Daarnaast zijn deze gegevens eenvoudiger te wijzigen, waardoor je model flexibeler wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan