• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule voor onderdelen uit samenstellingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

robinde

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2020
Hallo,

Ik zoek een formule die het volgende kan bereken.
Als voorbeeld heb ik een winkel die cadeaupakketten verkoopt. Deze cadeaupakketten bestaan uit losse onderdelen. In mijn overzicht zie ik hoeveel en welke cadeaupakketten ik allemaal verkocht heb. Hoe kan ik berekenen hoeveel en welke losse artikelen ik verkocht heb? In sommige cadeaupakketten zitten namelijk overeenkomende losse artikelen.

Alvast dank.

Bijlagen

Gewoon aantal keer Bal, schep etc?

Code:
=AANTAL.ALS(Tabel1[Onderdelen van de samenstelling];Verkopen!E2)

Haal de spatie achter bal wel even weg

Dat gaat niet helemaal goed JV, met bovenstaande bepaal je het aantal pakketten waar een bal in zit. Bedoeling is volgens mij om totaal aantal verkochte ballen e.d. te bepalen. Uitkomst bij "bal" is m.i. 21 stuks (=5+12+4).

Ik denk nog even na over de oplossing...

Laatst bewerkt:
Dat gaat niet helemaal goed JV, met bovenstaande bepaald je alleen het aantal pakketten waar een bal in zit. Bedoeling is volgens mij om totaal aantal verkochte ballen e.d. te bepalen. Uitkomst bij "bal" is m.i. 21 stuks.

Ik denk nog even na over de oplossing...

Hoi Alex,

Je hebt gelijk. Het gaat inderdaad over de totaal verkochte eenheden.

Een optie voor F2 (heb niet de kolomnamen gebruikt):
Code:
=SOMPRODUCT(($B$2:$B$6)*(AANTALLEN.ALS('Onderdelen per samenstelling'!$A$2:$A$17;$A$2:$A$6;'Onderdelen per samenstelling'!$B$2:$B$17;$E2)>0))
Mogelijk afsluiten met Control+Shift+Enter (matrixfunctie).

Mocht je Excel 365 gebruiken kan deze ook:
Code:
=SOMPRODUCT(SOM.ALS(Tabel3[Samenstelling];FILTER(Tabel1[Samenstelling];Tabel1[Onderdelen van de samenstelling]=E2;"");Tabel3[Aantal keer verkocht]))

Laatst bewerkt:
Verkeerd begrepen:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan