• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule voor optellen bepaalde woorden uit bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeliE

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2014
Beste vrienden,

ik heb in een tabel met validatie een keuzelijst aangemaakt. Woorden waar je uit kunt kiezen zijn afkomstig van een bereik elders op het tabblad.

Nu wil ik dat in een rij(B3:B23) bij sommige woorden een 1 wordt opgeteld (staat voor 1 dagdeel gewerkt) en bij sommige woorden een 0 (staat voor bijv. verlof). Wat is de formule hiervoor?

Dus formule die in de bestemmingscel komt moet uitmonden in:

=aantal keer dat woorden in bereik B3t/m b23 voorkomt, (let wel woorden uit selectie bereik2).

Mogelijke oplossing:
Code:
=AANTAL.ALS(B3:B23;"XXX")
waarbij XXX het woord is waarop je wilt zoeken.

Voor de rest: wat Sylvester zegt.

Hallo beste Sylvester en Alex,

hierbij het bestand. Met validatie heb ik aangegeven waaruit gekozen mag worden. Men kan kiezen uit de lijst onder kolom AR. Bedoeling is dat in de paarse cel onder week 25 (cel D24) een totaalsom komt van woorden WWJB tot en met Overleg. Parttimedag, ziek, verlof etc zijn niet gewerkte dagen en moeten nu nog niet worden opgeteld (of als 0 worden opgeteld). Is daar een formule voor?

Ook ga ik aan de slag om erna een totaaloverzicht van gewerkte dagdelen te maken per maand, ipv per week. Hoe kan ik dat het beste doen? Mijn idee daarvoor is bereiknamen toekennen voor alle dagen, waarbij b3 t/m b5 staat voor maandag 2 juni. Is er een manier om al die dagen sneller een bereiknaam te geven?

dank voor het meedenken!

Bijlagen

Code:
=SOM(N(ISGETAL(VERGELIJKEN(B4:AF23;AR7:AR40;0))))
Matrixformule, afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER ipv enter

Heel erg bedankt Thankyou!

Is het ook mogelijk om de formule zo aan te passen dat ik van de cellen B3 t/m E23 plus F3 t/m F5 tel? Dan heb ik namelijk alle dagen van juni, daarmee kan ik maandelijkse totaaloverzichten maken.

Groet!

Hallo Martin, ik heb de desbetreffende cellen de bereiknaam Juni gegeven en ik heb de formule op deze manier in een cel gezet:

=SOM(N(ISGETAL(VERGELIJKEN((juni);$AR$7:$AR$41;0))))

Ik krijg dan resultaat 0.. Wat doe ik dan fout??

Groetjes

Zonder voorbeeld bestand waar het gevraagde in staat zou ik zeggen:
Code:
=SOM(N(ISGETAL(VERGELIJKEN(juni;$AR$7:$AR$41;0))))
Nog steeds een Matrix formule: Afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER ipv enter. Excel zet dan zelf de accolades { en } om de formule heen.

maar volgens mij gaat dit niet lukken.

Succes,

Laatst bewerkt:
Test deze aanpak eens.
Je moet zelf vooraf wel nakijken uit hoeveel "area's" het bereik "juni" bestaat, en voor elke "area" de sum maken, met een "+" ertussen uiteraard.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan