• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule voor optellen dagen bij leeftijd met ALS functie...?

Status
Niet open voor verdere reacties.

richard5000

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2012
Ik zoek de formule om te kijken naar een cel (lees AB10) en bij een getal vanaf 50 moet hij in een andere cel (AB11) een 1 weergeven, tussen 55 en 60 een 2, tussen 60 en 100 een 3.

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar krijg, alvast bedankt!

Omdat je schreef: vanaf 50, ben ik er maar vanuitgegaan dat je ook bedoelt: vanaf 55 en vanaf 60.
Want tussen 55 en 60 betekent eigenlijk: 56, 57, 58, en 59.
Mijn eerste zin in aanmerking genomen, kun je dan gebruiken in AB11:
Code:
=ALS(AB10<50;"";ALS(EN(AB10>50;AB10<55);1;ALS(AB10<60;2;ALS(AB10<100;3;""))))

Hallo

Probeer deze eens :
Code:
=ALS(EN(AB10>=50;AB10<55);1;ALS(EN(AB10>=55;AB10<60);2;ALS(EN(AB10>=60;AB10<100);3;"")))
Ik ben er vanuit gegaan dat je bij 50 ook een 1 wilt zien in AB 10
Hetzelfde geld voor 55 en 60

Zapatr Bij jouw formule komt er bij een ingave van 50 in AB10 een 2 als resultaat.

Ik vergat het =teken bij 50, dat krijg je als de randvoorwaarden onduidelijk gedefinieerd zijn.
Het wordt dan:
Code:
=ALS(AB10<50;"";ALS(EN(AB10>=50;AB10<55);1;ALS(AB10<60;2;ALS(AB10<100;3;""))))

Iedereen enorm bedankt, werkt als een zonnetje, top..!! Heb alleen bij de eerste ALS een 0 toegevoegd, zodat het onder de 50 niet leeg blijft, maar doet niets af aan een fantastische formule, hier wordt ik blij van, thanks!

Het kan nog iets korter, nl:
Code:
=ALS(AB10<50;0;ALS(AB10<55;1;ALS(AB10<60;2;ALS(AB10<100;3;""))))
Bij het getal 100 en hoger wordt AB11 blanco. Als je dat anders wil, wijzig dan de dubbele aanhalingstekens achteraan in het getal dat je dan wil weergeven.

Nu heb ik een andere uitdaging en ik zoek het teken dat hij alles voor een woord optelt, voer nu in 8-ziek, maar kan ook zijn 4-ziek, dan wil ik graag dat als ik dit invoer hij de 8 en de 4 bij elkaar optelt, bijvoorbeeld (=AANTAL.ALS(G7:G37;"..-ziek"), dus alleen de cellen optellen waarbij er het woordje ziek staat en dan ook geeft hij een kleur, maar ik wil ook graag de uren optellen die voor het woordje ziek staan, dus bijvoorbeeld de 8 en 4, heb nu twee voorwaardelijke opmaak erin gezet, een op woord "-ziek", dan geeft hij een rode kleur, maar weet niet wat het teken is voor de uren voor het woordje ziek, zodat hij niet alleen het veld een kleur geeft, maar ook de uren optelt, dus het vakje woord nu wel rood, maar hij telt de vakjes en ik wil graag dat hij de uren telt..?

Richard

Zonder voorbeeld de volgende mogelijkheid :

Code:
=SOMPRODUCT((LINKS(A1:A20;1))*1)

Hierbij is as tot en met a20 gevuld met 4-ziek of 8-ziek

@gelens,
jouw oplossing werkt niet en bovendien houdt die geen rekenening met de miogelijkheid dat er vóór "-ziek" een getal van meer dan 1 cijfer staat.

@Richard,
Deze methode van noteren (2-ziek, 7-ziek, enz.) raad ik ten zeerste af, er is veel kans dat dat tot problemen leidt.
Maar als je ze toch wil gebruiken:
Aantal cellen in G7:G37 die eindigen op "-ziek":
Code:
=SOM(ALS(RECHTS(G7:G37;5)="-ziek";1;0))
Som van het aantal uren in de cellen die eindigen op "-ziek":
Code:
=SOM(ALS(RECHTS(G7:G37;5)="-ziek";--LINKS(G7:G37;LENGTE(G7:G37)-5)))
Let op: Beide formules invoeren via CTRL-SHIFT-ENTER !

Laatst bewerkt:
@zapatr,

Is een beetje vreemd dat jij aangeeft dat mijn oplossing niet werkt. Want het werkt prima. zie bijlage.

En de opmerking dat er meer dan 1 getal voor "-ziek"zou kunnen staan gaat voor mijn gevoel ook niet op.
De vraag steller gaat uit van 4 of 8. Ik ben er vanuit gegaan dat dat uren zijn die per dagdeel tellen.
En meer dan 8 uur ziek op een dag lukt voor mijn gevoel niet.
Ben benieuwd wat de vragensteller er van vindt.

Misschien zie ik het fout maar zonder voorbeeld moet je bepaalde dingen aannemen.:d

Bijlagen

@ popipipo,

Is idd een mogelijkheid.
En ik ben het met Zapatr eens dat het combineren van tekst en getallen in een cel problemen kan veroorzaken.

Zo zie je maar weer : Een voorbeeldbestandje kan de oplossing vereenvoudigen.

@gelens,
jouw oplossing voldoet alleen onder bepaalde voorwaarden.
popipipo heeft er al 1 genoemd.
Maar ik denk dat de vragensteller behalve voor ziektedagen die kolom ook nog wel voor andere zaken gebruikt, want waarom anders die vreemde notatie? Als het een kolom met alleen ziektedagen betreft, kan hij boven die kolom "Ziekte" typen en in de cellen alleen getallen. Misschien gebruikt hij in die kolom ook nog wel cellen met alleen maar tekst. Die mogelijkheden overwoog ik allemaal bij mijn oplossing, want moest daar geen rekening mee gehouden worden, dan zou de oplossing korter kunnen en zou ook die van jou kunnen voldoen.

Sorry, inderdaad ontbreekt voorbeeld bestand, nu wel bijgevoegd.

Het gaat inderdaad om maximaal 8 uren en de notificatie is 0:00 in cel, wat ik nu graag zou willen is dat als ik in de kolom een "z" intoets en dan in de kolom ernaast de uren dat hij onderop alleen de uren optelt die bij de "z" horen en in een andere totaal cel moet hij de "v" en "bv" etc. optellen.

Hoop dat het bestand wat erbij zit meer duidelijkheid geeft, de andere formule van geboortedatum werkt perfect.

Hoor het graag en nogmaals excuses.

Bekijk bijlage Test Verlofregistratie.xls

Dit is een heel andere vraag dan voorgaande en het antwoord is heel erg eenvoudig.
Totaal in kolom J als in kolom i een z staat:
Code:
=SOM.ALS(I7:I37;"z";J7:J37)
Voor de andere totalen moet je alleen de z veranderen (let op de aanhalingstekens).
En als je het totaal aantal uren in kolom J wil weten zonder rekening te houden met wat er in kolom i staat, dan is dat:
Code:
=SOM(J7:J37)
Als het aantal uren meer dan 24 uur kan zijn, moet je de celeigenschappen wijzigen in "Aangepast" en dan bij "Type" invullen: :mm
Laat a.u.b. even weten of het is gelukt.

Laatst bewerkt:
Top, formule werkt, nu staat er "v" maar als ik ook de andere wil laten optellen, "bv" etc. hoe krijg ik dat hij kijkt naar "v' en "bv" en "zv", dus meerdere tekens...

Verder fantastisch ben nu aan het uitzoeken dat als ik in kolom i alles weghaal hij ook cel ernaast in kolom j leeg maakt, met voorwaardelijke opmaak doet hij nu wel de kleur weghalen, maar nu ook de uren nog.

Gr. Richard

Quote Richard: "nu staat er "v" maar als ik ook de andere wil laten optellen, "bv" etc. hoe krijg ik dat hij kijkt naar "v' en "bv" en "zv", dus meerdere tekens..."[/quote]
Antwoord: Of er nu 1 of meerdere tekens staan, dat doet er niet toe.
In plaats van "z", typ je dan "zv" of "bv". Dat had je meteen kunnen zien als je het zelf even geprobeerd had.

[quote Richard]ben nu aan het uitzoeken dat als ik in kolom i alles weghaal hij ook cel ernaast in kolom j leeg maakt, met voorwaardelijke opmaak doet hij nu wel de kleur weghalen, maar nu ook de uren nog.[/quote]
Antwoord: Dat kan met vba, maar vertraagt wel flink de werking van je werkblad. Als je het toch wil gebruiken:

- Kopieer onderstaande code;
- Klik met de rechtermuisknop op de tab "Test" (de naam op de tab van je werkblad linksonderaan), kies in het dan verschijnende menu: "Programmacode weergeven", en plak in het rechtervenster de gekopieerde code.
Let op: in kolom i en overeenkomstige kolommen: 1 cel per keer wissen!
Succes ermee!
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Application.Union([c7:c37], [f7:f37], [I7:I37], [L7:L37], [O7:O37], [R7:R37], _
[U7:U37], [X7:cX7], [AA7:AA37], [AD7:AD37], [AG7:AG37], [AJ7:AJ37]), Target) Is Nothing Then
If Target.Value = "" Then
Target.Offset(0, 1).ClearContents
End If
End If
End Sub

Laatst bewerkt:
Nog even naar je oorspronkelijke vraag:

=MATCH(A10;{0;50;55;60;100};1)-1

of

=VERGELIJKEN(A10;{0;50;55;60;100};1)-1

Op de eerste plaats iedereen bedankt, maar ik heb toch nog een issue waar ik niet uit kom (ik wil niet werken met VBA) en dit is het volgende:

In bijgevoegd voorbeeld gaat het om de formule in J41, op zich telt hij het wel goed op aan de onderkant en zijkant, maar hij haalt de ziektedagen ook af van AN24 en AN 25 en dit is niet goed, ben al een tijdje zelf aan het stoeien, maar krijg het niet voor elkaar.

De bedoeling is dat hij het wel optelt onderop en in AM41, maar verder niet, hij mag de ziektedagen nergens vanaf trekken bij AN24 en AN25, dit gaat immers alleen over de verlofdagen.

iemand een idee (geen VBA of zo iets) alleen formule...?

Bekijk bijlage Voorbeeld.xls

Alvast bedankt.

Gr. Richard

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan