• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule voor optellen dagen bij leeftijd met ALS functie...?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik kan niet volgen Richard, ik begrijp niet wat je precies bedoelt.
Geef eens precies aan wat er waar moet moet worden opgeteld of in mindering gebracht en het gewenste resultaat in cijfers.

Beste zapatr, als je in kolom maart kijkt (zie bijgevoegd voorbeeld) heb ik I7 en J7 ingevuld een "z' en "1,00", dan telt hij dit op in J41 en in AM41, tot zover oké, maar als ik dit heb ingevuld en dan kijk naar AN24 en AN 25, dan trekt hij hier 1 verlofdag af en 8 uren, dit is niet goed, hij mag hier alleen iets van af trekken als het verlofdagen zijn en geen ziektedagen, dus moet AN24 35 verlofdagen blijven (en optel in de cel intact) en AN25 moet 350 verlofuren blijven (en formule in cel intact).

Ik wil dus eigenlijk dat hij alleen in J41 de uren ziek optelt (geen verlof) en in AM41 weer de totaal aantal uren ziek optelt.

Blijft lastig maar hoop dat het iets duidelijker is wat ik bedoel, alvast bedankt!

Bekijk bijlage Voorbeeld.xls

In AN16 kijk jij naar de ZIEKTEdagen in het eerste kwartaal.
Als er geen ziektedagen zijn, komt daar een 1, als er wel ziektedagen zijn een 0.
Wat mij niet lijkt te kloppen:
in AN18 tel je eerste + tweede kwartaal op,
in AN21 tel je derde + vierde kwartaal op,
en in AN24 komt het totaal van het gehele jaar, maar daar worden AN18 en AN21 ook meegeteld, dat is dus een dubbeltelling.

Sorry, mij fout, had moeten vertellen dat als iemand niet ziek is in een kwartaal men per kwartaal een dag extra verlof opbouwt en als men 1 en 2 kwartaal niet ziek is geweest dan krijgt men nog een bonus dag extra, dus men kan in een half jaar 3 extra verlofdagen opbouwen, maar als iemand ziek is geweest in kwartaal 1 en/of 2 bouwt hij geen extra dag op in het half jaar, dus dit staat inderdaad niet goed, thanks...

Nog even voor de duidelijkheid: In J18 worden echt alleen maar ZIEKTEdagen in kolom J opgeteld, mits steeds in de i-kolom een z is geplaatst.
Is je probleem nu opgelost?

Ja klopt, er worden echt alleen maar ziektedagen opgeteld.

Het bestand is nu bijna klaar, mis alleen nog een ander issue en dit is wanneer ik cel i7 leeg maak, hij wel met onderstaande formule de kleur van cel j7 (ernaast) wit kleurt, maar zou mooi zijn als hij ook de inhoud van de cel (dus bijvoorbeeld de 8.00) automatisch weghaalt, dus als cel i7 leeg is moet hij ook cel j7 leeg maken, zowel de opmaak kleur als de inhoud, opmaak kleur is gelukt met onderstaande formule en ben nog aan het stoeien met inhoud weghalen.

Formule=$I$7=""

In ieder geval top en bedankt voor je hulp!

Dat kun je alleen goed met vba bereiken.
Met een formule lijkt mij niet aan te bevelen, want zodra je een getal invult in J7 is de formule weg. Er is wel wat te bedenken, maar fraai is dat nooit. Bv: =ALS(EN(I7<>"T";I7<>"z";I7<>"i");"";0)
Als er T, z, of i in de i-kolom staat, komt in de overeenkomstige J-kolom dan een 0 (0,00) te staan. Maar zoals al gezegd: zodra je een getal invult is die formule verdwenen en zou je ze opnieuw moeten invoeren, niet aan te bevelen lijkt mij.
Ook mogelijk: =EN(I7<>"T";I7<>"z";I7<>"i") . Als in de i-cel geen T, z, of i is ingevuld, komt er in de J-cel ONWAAR te staan, wat je eventueel met voorwaardelijke opmaak kunt maskeren. Dat vind ik ook niet fraai.

Inderdaad lastig, door het getal invullen dat dan de formule weg is, maar niets aan te doen, dan moet men de i7 cel leeg halen, is in ieder geval de kleur weg en dan handmatig de getallen, je kunt niet alles hebben, toch?

In ieder geval wederom; thanks!

Toch nog een vraag, als ik met office 2010 ga kijken kan ik meer dan drie automatisch opmaak invoeren, nu zoek ik een formule die als een cel (lees I7) leeg is de cel ernaast tekst wit maakt, dan zie je het ook niet, mooier zou zijn als hij het hokje leeg maakt met formule, maar eerste het ene proberen, wat is de ALS formule hiervoor..?

- Selecteer i7:j37
- Kies in het menu: "Voorwaardelijke opmaak" - "Regels beheren";
- Klik op "Nieuwe regel";
- Selecteer: "een formule gebruiken... enz."
- Vul in: =$i7="" [of: =isleeg($i7)] (1 van deze 2 regels, niet beide) en let op het ene dollarteken;
- Klik op "Opmaak", kies bij "Opvulling" de kleur wit (linksboven in het kleurenpallet); klik op "Ok", in het onderliggende venster nogmaals "Ok".
- Haal het vinkje weg bij: "Stoppen indien waar". Dit doe je best ook bij alle andere regels als je deze toepassing alleen in Excel 2007 of hoger gebruikt.
- Klik op "Toepassen" en "Ok".
Opmerking: bekijk al je regels voor voorw. opmaak nog eens goed, want mogelijk zitten er doublures bij. Let er ook op dat de regels in het venster "Regels bewerken" in volgorde van boven naar beneden worden uitgevoerd.

ik zou via voorwaardelijke opmaak die tekst net niet proberen te verbergen, maar ik zou hem extra doen opvallen door de achtergrond oranje of blauw of ... te maken.
Dat valt goed op, dan ben je zelf verplicht die cellen leeg te maken.
Straks staat je rooster vol rotzooi en krijg je problemen in 1 of andere formule zonder dat je het zelf weet.

Heb e.e.a. uitgeprobeerd, maar ga toch de VBA code gebruiken, de vertraging valt erg mee.

Zit nog wel te stoeien met het optellen van verschillende criterium in =SOM.ALS(F8:F38;"v";G8:G38), ik wil ook dat hij kijkt naar "bv"en "zv" etc.

Heb al wat veranderingen geprobeerd, echter zonder resultaat.

Laatst bewerkt:
Code:
ned: =SOMPRODUCT((RIGHT(F8:F38;1)="v")*(G8:G38))

eng: =SUMPRODUCT((RIGHT(F8:F38;1)="v")*(G8:G38))
Probeer deze formule eens.

Ik heb het geprobeerd maar werkt niet, wat ik ook heb gezien is dat office 2003 en office 2007/2010 verschillend werkt en is de hoeveelheid voorwaardelijke opmaak anders, helaas moet ik wel iets maken wat voor beide versies kan werken, dus ik zoek alleen nog naar een formule die kijkt naar een cel en als hierin staat "v", "bv" of "zv" dat hij alleen die optelt en de cel groen kleurt, dus de voorwaardelijke opmaak die ik nu heb is voor een item, namelijk Formule is =i8="v" en omdat ik er maar drie kwijt kan in office 2003 zoek ik naar een manier dat hij kan kijken naar meerdere dingen (in een voorwaardelijke opmaak regel) bijvoorbeeld Formule is =i8="v";"bv";"zv" maar ik weet niet wat de formule is om hem te laten kijken naar meerdere dingen in een formule regel bij voorwaardelijke opmaak, heb nog op google gekeken, maar daar vind ik niet iets wat werkt.

Als ik het in office 2007 maak kan ik meerdere voorwaardelijke regels kwijt, maar doet hij het niet in office 2003, hij pakt alleen de eerste drie (wat wel logisch is), en ik moet het wel voor office 2003 maken (helaas).

Gr. Richard

Laatst bewerkt:
Kun je er ook nog even leesbaar Nederlands van maken ?. Korte zinnen, 1 bewering per zin, gebruik van leestekens (punten, komma's puntkomma's, bijv.).

...omdat ik er maar drie kwijt kan in office 2003 zoek ik naar een manier dat hij kan kijken naar meerdere dingen (in een voorwaardelijke opmaak regel) bijvoorbeeld Formule is =i8="v";"bv";"zv"
Voorwaardelijke opmaak voor april:
- Selecteer L8:M38 als dat je nieuwe bereik is geworden (in je voorbeeldbestand is het L7:M37);
- Stel in als voorw. opmaak (terwijl L8:M38 geselecteerd staat): =OF(L8="v";L8="bv";L8="zv") en kies de kleur van je voorkeur. Omdat het hier gaat om 1 regel, kun je voor deze 3 opties slechts 1 kleur instellen.

Laatst bewerkt:
Zit nog wel te stoeien met het optellen van verschillende criterium in =SOM.ALS(F8:F38;"v";G8:G38), ik wil ook dat hij kijkt naar "bv"en "zv" etc.

Ik heb het geprobeerd maar werkt niet

Volgens mij werkt het wel kijk maar eens naar rij 45

Bijlagen

popipipo,
je kunt natuurlijk afzonderlijke opmaak instellen voor een heleboel zaken, maar ik begreep van de vragensteller dat hij er drie wilde combineren omdat in Excel 2003 slechts 3 voorw. opmaakregels mogelijk zijn.Selecteer kolom j maar eens, dan zie je hoeveel regels er al staan/of hoeveel de vragensteller er zou willen instellen (mogelijk staan daar een aantal probeersels tussen).

Mijn reactie was ook niet op de voorwaardelijke opmaak, maar op de vraag van het optellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan