• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule voor reeks

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kaycoen02

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2016
Hoi,

Kan mij iemand helpen met het opstellen van een formule. Het gaat om het volgende

Wanneer een monteur een druk meet van 400 Kpa (A) en de capaciteit die de leverancier moet leveren bedraagt 3 m³/h (B) dan zou er in dit voorbeeld een begrenzer moeten worden geplaatst van 7 m³ (C)

Wanneer hij nu op een andere locatie zou komen en dan de druk bv invult van 700 Kpa (A2) meet bij een capaciteit van 3 m³/h (B2) dan zou het fijn zijn als de formule dan aangeeft bij C – 13 m³ begrenzer
Kan mij iemand aangeven wat de formule dient te zijn

Bekijk bijlage Map.xlsx

Groet,

Wim

Voor B7:
Code:
=SOMPRODUCT(($C$9:$W$9=$B$2)*($A$10:$A$41="Verkochte capaciteit")*($C$10:$W$41=$B$3)*($C$11:$W$42))
Het je tabel wel beetje aangepast, zie bijlage. (NB afkorting van kilopascal is kPa...)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo AlexCel,

Ik heb nog een vraag.

Is het ook mogelijk om het overzicht waar de formule zijn gegevens uit haalt op een ander tabblad te plaatsen in het zelfde bestand.

Groet,

Jazeker, dat kan.

PS Ik heb je tabel nog eens bekeken en bij een verkochte capaciteit van >3 is de uitkomst altijd 4 en bij een verkochte capaciteit van exact 3 is er lineair verband met de gemeten druk. Je gehele gegevenstabel is daarmee overbodig en te vervangen door onderstaande formule:
Code:
=ALS($B$3=3;($B$2-50)/50;4)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Koppelen gegevens

Bedankt voor het resultaat AlexCel.

Wat betreft je oplossing mbt dat de uitkomst altijd 4 is. Formule zou inderdaad handig zijn maar alle getallen die bij type begrenzer staan zijn fictief.
Ik moet eerst proefondervindelijk gaan kijken wat het juiste getal dient te zijn. Deze gegevens krijg ik aangereikt en ga de tabel hiermee vullen.

Ik heb nog een vraag
Is het mogelijk dat bv de CEL C13 in het tablad Sheet automatisch wordt ingevuld met de waarde uit tabblad TABEL A38.

Groet
Bekijk bijlage Berekening begrenzer versie 2.xlsx

Waarom lege kolommen?

Het opzoeken kan zo
Code:
=INDEX(Tabel!$A$37:$A$54;MATCH(C12;Tabel!$C$37:$C$54;0))

Ik vond het al zo toevallig die uniforme tabel ;)

Nogmaals je voorbeeld retour. Ik heb je gegevenstabel "plat" gemaakt, dat zoekt gemakkelijker met INDEX en lijkt me net zo overzichtelijk. De andere tabel gebruik ik vervolgens met een VERT.ZOEKEN om de artikelcode op te zoeken bij een begrenzer. Verder heb ik de zoekfunctie wat robuuster gemaakt en deze kan nu ook tekstwaarden opzoeken. Typen begrenzers lijken me niet per definitie nummers.

Bekijk maar eens.

Bijlagen

Ok AlexCel,

Bedankt voor het meedenken in deze en nogmaals bedankt.
Ook jij VenA bedankt voor het meedenken.

Groetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan