• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule voor scheiden van tekens

Status
Niet open voor verdere reacties.

bgerco

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2007
Ik loop vast met het opstellen van een formule en ik hoop dat iemand mij hierin kan helpen.
Ik heb gezocht in het forum maar kon niet een vergelijkbaar probleem/oplossing vinden.

Ik zoek een functie voor hetvolgende probleem.
Ik heb de volgende teksten:

00HS-100-KS
00HS-101-KS

Wat ik wil is dat ik de waarde tezien krijg zonder wat achter het laatste streepje staat. Ik probeer daarvoor het met de volgende formule:

=RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.SPEC("-";A1)

Het probleem is echter dat hij dan mijn tekst afbreekt na het eerste streepje en dat is niet de bedoeling.

Ik wil als uitkomst van de formule dus krijgen:
00HS-100
00HS-101

Kan iemand me helpen met deze formule?

Alvast bedankt.

Groeten Gerco

Code:
=LINKS(A1;VIND.SPEC("-";A1;6)-1)
ofwel
=LINKS(A1;8)

Of denk ik te simpel ? :rolleyes:

Joske

Laatst bewerkt:
Ik had dit bedacht, er zijn natuurlijk legio oplossingen;

LEFT(A1;FIND("-";A1;FIND("-";A1)+1)-1)

Inderdaad iets te simpel :)
Ik geef misschien niet het goede voorbeeld, maar andere codaties kunnen ook voorkomen.
zoals:
0PCVS-1000-HS
0XIA-00-VA

De enige overeenkomst zijn de 2 streepjes. Lengte en aantallen verschillen elke keer.

De beiden formules krijg ik nog niet goed aan de praat met deze voorwaarde erbij..

Beste Gerco,

Volgens mij werkt mijn formule wel. Is onafhankelijk van het formaat. Hij gaat gewoon op zoek naar het tweede streepje.
Overigens heb ik een engelse versie van excel. Find --> vind en left --> links

Groet

Oh excuses,

domme fout. Cel grootte te klein ingesteld dus zag niet de gehele uitkomt, maar een gedeelte. Vandaar dat ik dacht dat het niet werkte. Formule werk perfect. Dank je wel! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan