• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule voor som met voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

twuser

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2014
Ik ben nu al een paar dagen aan het zoeken achter een formule voor voorwaarden.
Ik ben namelijk gelimiteerd met mijn uren als piloot en wens dit in een excel sheet te laten berekenen.
Wij mogen maar maximum 60 uren presteren na elkaar en dan moeten wij verplicht een dag rust krijgen.
ik laat in de sheet wel al uitrekenen wanneer ik een geldige dag crew rest (dag rust) heb, maar als ik deze dag rust heb gehad moet de telling opnieuw beginnen (de teller voor de uren wordt dan terug op 0 gezet) dit is dus de eerste voorwaarde.
Ik voeg hier het bestand even bij om dit te verduidelijken.

in kolom AA wordt de crew rest uitgerekend (deze formule is correct)
in kolom Q moet dan de crew duty uren worden berekend met de voorwaarde van hierboven beschreven en dus telkens worden gereset als ik een dag crew rest heb gehad. De berekening van de uren gebeurt door een optelling te maken van de kolom L te maken (crew duty hrs)

de vraag is dus voor een correcte formule in kolom Q (er staat nu wel een ingevuld, maar deze werkt niet correct. er gebeurt geen reset als de voorwaarde is voldaan.Bekijk bijlage ftr.xlsx

kan iemand mij helpen om deze formule te vormen?

groeten

wel met een vba function. (er zijn hier vast giganten die het zonder vba kunnen maar ik niet)
zie groene cellen.
ps gebruik liever geen samen gevoegde cellen als dat niet echt nodig is.

Bijlagen

Hoi Twuser,

Het kan veel eenvoudiger met een gewone formule, waarschijnlijk beter te begrijpen:
Code:
in Q7:
=ALS(C7="crew rest";0;L7+Q6)

Oftewel hij telt steeds tijd op bij de lopende tijd en als er een crew rest is dan gaat de tijd op 0.

Groet,
Jeroen

bedankt

bedankt voor de hulp mensen. Dit had ik zelf nooit gevonden.

groeten Wim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan