• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule voor tellen unieke rijen in een lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk St.

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2000
Beste Excellers,
Ik heb een kolom/lijst met onder elkaar talloze verenigingen/debiteuren, zeg 100 rijen. Sommige verenigingen komen een keer/uniek voor (éen factuur), andere meerdere malen (meerdere facturen).

VRAAG : is er een formule te maken die in een keer het aantal unieke verenigingen in de lijst berekent (b.v. 60 stuks) ? Elke vereniging dus maar een keer tellen.

Via formule Aantal.als of Dbaantal lukt het niet (en dus niet via rijen verwijderen, uitgebreid filter, draaitabellen e.d.).
Vast dank voor reactie.

Henk

Dat kan met volgende matrixformule (dus afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER ipv ENTER):

Code:
=SOM(1/AANTAL.ALS($A$1:$A$10;A1:A10))

Wel nog even de bereiken correct zetten alvorens ze zal werken.

Laatst bewerkt:
Unieke rijen tellen via formule

Beste Finch,

Grote dank, heb er al driftig gebruik van kunnen maken, je matrixformule werkt perfect dwz in een ongefilterde lijst van alle soorten verenigingen, zeg 100 stuks. We maken echter ook onderscheid naar allerlei soorten verenigingen, zeg maar met code A, B, C etc. (zwemmen, dansen, tennis etc.).

Vervolgvraagje : is er een nadere formule, die ook het aantal unieke verenigingen NA FILTERING van de lijst juist telt ?
B.v. er zijn na filtering 40 verenigingen met de code A, maar uniek zijn daarvan 25 stuks.

Vogelen met =Subtotaal(3; bereik) e.a. lukte niet. Vast wederom mijn dank.

gr.
Henk

Heb je een (fictief) voorbeeldbestandje? Liefst met alle verschillende verenigingen in verwerkt.

Aantal unieke rijen tellen in kolom/lijst

Beste Finch
Zoals gevraagd bij deze een Excel-bestandje met al die clubs/debiteuren (totaal 401, uniek 190 stuks). Filter nu in kolom F eens op de code V (=verenigingen) en kijk dan eens onderaan in kolom H.
Vraagje dus : Met welke (matrix)formule kun je aantal unieke rijen/vereniging bepalen NA FILTERING ??

Vast bedankt voor de supporting.

Henk

Bijlagen

Dat gaat niet lukken, ook niet met matrixformules.

Dit zal VBA worden vermoed ik.

Formule voor tellen uniek rijen (opgelost ?)

Beste Wigi en Finch,

Bedankt voor jullie meedenken. Snelheidshalve heb ik het als volgt opgelost en het werkt.
Zie het bijgevoegde - supersterk ingekorte - Excelbestandje, indien interessse.
a. in de kolom E een formuletje opgenomen die bepaalt of een debiteur uniek is of dubbel voorkomt (gewoon tekst).
b. dan filteren op jaar (b.v. 2007) resp. betaald (c.q. nee).
c. tot slot filteren op categorie (b.v. V ereniging) en Uniek

Zie resultaat onderaan in de subtotaalregel het opgetelde aantal unieke Vererenigingen, Scholen e.d.. We zijn tevreden, maar hou me atijd aanbevolen voor een beter idee.

m.vr.gr.
Henk

Bijlagen

Dit is inderdaad een goede manier van werken! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan