• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule voor verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

TimvB

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2014
Hallo allemaal,

Ik krijg het niet voor elkaar om 2 verticale zoek formules in 1 regel te plaatsen. Ik ga proberen het probleem te omschrijven:

Ik werk met een 3D teken programma dat waardes van Excel leest om een model te maken. Nu werkt dat allemaal maar wil ik artikel nummers toevoegen die horen bij de ingetypte waardes.

Ik heb 1 tabblad gemaakt met alle waardes die zijn in te stellen(user interface) en een paar tabbladen met alle onderdelen die er in zitten. Op die tabbladen van de onderdelen heb ik in de A kolom van boven naar beneden alle artikelnummers gezet. In de B kolom heb ik de waarde in de Breedte en in de C kolom de waarde in de dikte.

Nu wil ik dat bij de user interface in een cel die ik gekozen heb het artikelnummer komt te staan dat bij de ingevoerde waardes hoort. Dus als ik bijvoorbeeld een waarde heb van 43 dik en 108 breed wil ik artikelnummer 23456 en als ik een waarde heb van 62 dik en 432 breed dan artikelnummer 232850

Ik krijg het niet voor elkaar om een formule te maken die allebei de waardes leest van de B en C kolom om het artikelnummer uit kolom A daarop weer te geven.

Als ik niet duidelijk genoeg ben hoor ik het graag.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

bij voorbaat dank!

EDIT: Vergeten bestand bij te voegen dus bij deze nog even gedaan. In cel E4 op tabblad user interface zou ik bijvoorbeeld het artikelnummer willen hebben van de FINS die op tabblad Fins staan. Alleen kolom B en C zijn qua waardes van belang.

Tim

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Een fluitje van een cent als je een voorbeeldje bijvoegt. :)

foutje! ik heb het origineel bericht even aangepast, bedankt!

Hartelijk dank voor jullie reacties!! Beide manieren werken inderdaad perfect!

Ik probeer het graag te begrijpen maar mijn kennis met Excel is nog niet zo geweldig.

Bij Plongske's bestand vraag ik me af bij de fins waar de -1 die bijna aan het eind van de regel staat vandaan komt.
en bij de tubes waar het index_num voor nodig is ({1/2})

Nu moet ik alleen van de collectors nog een artikelnummer zien te krijgen ,ik heb geprobeerd om beide methodes toe te passen op de collectors maar dit wou nog niet helemaal lukken. Ik vroeg me ook af of het dan mogelijk is om de asymmetrische waardes in te stellen. Dus alleen wanneer een checkbox op FALSE/ONWAAR staat dat hij deze waarde meeneemt.

Ik heb even een nieuwe file toegevoegd waarin ik het tabblad van de collectors heb aangepast met de gewenste waardes.

Nogmaals bedankt!

Tim

Bijlagen

Tim,
die -1 komt omdat omdat de som van de vergelijkformules 1 teveel weergeeft en daardoor de indexformule een verkeerd partnummer weergaf.
Die matrix{1\2} heb ik geleerd hier op het forum om de te zoeken waarde in de eerste kolom te krijgen en de weer te geven waarde in de 2é kolom.
Voor de collectors heb ik de formule van Jean Paul toegepast

Bijlagen

Top!! Heel erg bedankt! Dit heeft me enorm geholpen.

Paar kleine vraagjes nog:

- Hoe heb je bij dat collectors tabblad de bovenste regels zo gekregen dat ze mee naar beneden scrollen? Want dit is ook erg handig!
- Ik wou de formule voor de collecteurs uitbreiden met het aantal rijen, maar wanneer ik op de formule klik in de formulebalk dan verdwijnen de { en } en wordt de formule ongeldig. Als ik deze dan terug plaats werkt de formule nog niet. Hoe kan ik dat oplossen?

Bedankt voor je hulp!

Tim

Tim,
de bovenste regels scrollen niet mee maar staan vast.
dit doe je door in een cel eronder te selecteren in dit geval was het cel A3. dan via het blad beeld bij blokkeren te drukken op titels blokkeren.
Neem je cel B3 dan staat ook de kolom A vast en blijft deze staan als je naar rechts opschuift.
Als je de formule wilt uitbreiden dan pas je gewoon je bereik aan in de formulebalk.De accolades zullen inderdaad wel verdwijnen terwijl je het bereik aanpast. Je mag de formule wel niet afsluiten door op enter te drukken maar door Schift Ctrl en Enter samen in te drukken. Dan worden de accolades terug geplaatst.

Opdeze manier zou het kunnen
Ik weet niet of ik dit in deze topicmoet reageren of dat ik hier een ander voor moet maken, maar dat hoor ik vast wel!

Hallo JeanPaul ik heb jou formule in cel E4 omgezet naar mijn bestand maar bij mij heeft hij als Resultaat #waarde terwijl als ik op de f* druk naast de formule balk hij daar in de berekening wel de goede waarde geeft.

Als ik dubbel klik de cel in het bestand wat jij online hebt gezet en ik druk op enter doet hij dat daar ook.

Na een paar pogingen, om er achter te komen wat er veranderd viel me op dat jou formule de eerste keer tussen groene {} staat.
zodra ik op enter druk gaan ze weg.

Kan je me uitleggen wat dit is en hoe ik dit voor elkaar krijg dat het wel werkt?

Dat komt omdat de formule een matrixformule is en die moet worden ingegeven via Ctrl-Shft-Enter en dan komen die { } er automatisch achter en voor te staan.

Super bedankt! Ik ben goed geholpen. Ik heb de vraag op opgelost gezet!:thumb:

Ik heb toch nog even een klein vraagje! Ik heb nu dan dus die matrix formule maar als er de maten van een artikelnummer ingevoerd worden die niet bestaat dan geeft hij #N/B aan. Is het mogelijk om hier een 0 te krijgen?

Ik heb de volgende formule gebruikt:

{=INDEX(Collectors!$A$5:$F$480;MATCH(C15&C16&C17&F22&F23&F20&F21;Collectors!E5:E480&Collectors!F5:F480&Collectors!D5:D480&Collectors!B5:B480&Collectors!C5:C480&Collectors!G5:G480&Collectors!H5:H480;0);1)}

Alvast bedankt!

Tim

Hoi Cobbe,

Bedankt voor je antwoord!

Maar ik kom er nog niet helemaal uit. Heb een paar dingen geprobeerd, ik neem aan dat ik m al vooraan in de formule moet zetten, maar ik krijg of #naam of onwaar of waar. Dit terwijl hij op een artikel staat ingesteld die wel bestaat. Moet ik hem gebruiken in combinatie met de ALS functie? Kun je iets meer uitleg geven.

Bedankt!

Deze opzet moet het worden:
Code:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(H4;A:B;2;0));0;VERT.ZOEKEN(H4;A:B;2;0))

Ik ben nog even bezig geweest en heb nog even wat gegoogled maar kom er nog niet uit. Ik heb even het bestand bijgevoegd. Het gaat om cel e14 op het tabblad user interface.

Iemand die het me kan voor doen?

Tim

Bijlagen

Als je een giga senior bent misschien niet nee. :p Maar ik ben nog maar amateur. Maar ik zie dat je hem nu alleen een kleur hebt gegeven als hij fout is. Maar het probleem is eigenlijk dat wanneer ik de waardes van de excel sheet in het 3D teken programma in laad hij een error aangeeft. Daarom wou ik dat er een 0 of onbekend komt te staan, dan kan het programma het wel lezen. Blijkbaar merkt hij dat dit een fout is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan