• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule voor verwijderen karakters begin van de cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Silphya

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2013
Goedemorgen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Wanneer ik een groot bestand heb en ik in een kolom in iedere cel de eerste vier (bijvoorbeeld) letters of cijfers wil verwijderen, hoe pak ik dat dan aan?
Is daar een formule voor? Ik heb gegoogled, maar blijkbaar de verkeerde zoekopdracht gegeven want ik krijg geen juist antwoord terug. :)

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Deze zou dat voor u kunnen doen:

Code:
=rechts(a1;lengte(a1)-4)[/CODE

Hartelijk dank voor uw snelle reactie. Ik heb het Nederlandse "rechts" aangepast naar "right" en "lengte" naar "length". Helaas doe ik toch iets fout, want ik zie de code verschijnen in de cel in plaats van de uitkomst...

Engelse benaming van lengte is LEN

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Even voor mijn beeldvorming.

Ik heb even een voorbeeld kolom gemaakt. In iedere cel in die kolom staat "ik wil een fiets". Het woordje "ik" wil ik verwijderen uit al die cellen.

Dan zou ik die kolom moeten selecteren en in de functiebalk de volgende code moeten tikken: =LEFT(a1;len(a1)-2)

Begrijp ik het zo goed? Ik ben bang van niet, want de uitkomst is erbarmelijk :)

Code:
=RIGHT(a1;len(a1)-[COLOR="#FF0000"]3[/COLOR])

In B2 komt deze formule en doortrekken naar beneden zover als nodig, als de zinnetjes in kolom A staan.

PS Je moet 3 tekens weghalen want achter die 'ik' staat nog een spatie.

Heb er een voorbeeldje bij gedaan.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Volgens mij wil TS de eerste karakters wil verwijderen dus bijvoorbeeld RIGHT icm LEN of MID icm LEN.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Cobbe en Ronancio: jullie zijn mijn helden van de dag! :D
Hartelijk dank voor de supersnelle reacties en duidelijkheid hiervan. Het is gelukt!

Dan kan je de topic afsluiten door de vraag op opgelost te zetten.
Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dan heb ik eigenlijk toch nog wel een vraag: in die kolom B staat nu de formule. Als ik nu de tekst wil wijzigen of iets wil toevoegen (per cel dus), dan kan dat niet. Is hier ook een workaround voor?

Doe eens een bestandje met daarin aangegeven wat je eigenlijk wil bereiken.

Als het verwijderen van de eerste 4 karakters eenmalig is zou je de nieuwe kolom kunnen selecteren en alleen de waardes kopiëren naar de oorspronkelijke kolom.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Je kan die formule toch gewoon uitbreiden met alles wat je wil:

Code:
=RECHTS(A7;LENGTE(A7)-3) & " Misschien"

Dank Cobbe, dat is er wel een om te onthouden, maar voor nu was de oplossing van Ronancio perfect. Het gaat om duizenden regels waarbij niet alles hetzelfde moet gaan worden uiteindelijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan