• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule voor voorwaardelijke som

Status
Niet open voor verdere reacties.

annedejong

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2007
Hey Excellers,
iemand die me met het volgende kan helpen?
ik heb in kolom A de datum en tijd dat ik begin met werken onder elkaar (staan dus meerdere per dag), in b de tijd dat ik stop, in kolom C de gewerkte uren.
nu zou ik graag in een willekeurige cel (kolom E) een som van het aantal uren, dat ik vandaag gewerkt heb. de formule zal dus dit moeten berekenen: som van uren in C, waarbij links in A de datum tussen vandaag() en vandaag()+1 zit.
alvast bedankt voor jullie moeite.

Hang eens een voorbeeldje bij voor de juiste opmaak, e.d. Dan kunnen wij ook de exacte formule geven.

toevoeging

om het wat helderder te hebben kun je het plaatje bekijken..
in E3 zou ik dus als uitkomst 3:21 willen hebben aangezien ik op 17-1 zoveel uur gewerkt heb.
bedankt

Bijlagen

• excelvraagje2.jpg
    excelvraagje2.jpg
    17,7 KB · Weergaven: 65
bedankt wigi, maar ik ben nog niet helemaal tevreden.
het lost mijn vraag op, maar veroorzaakt ietwat te veel andere probleempjes (andere formules die niet meer werken).

is het mogelijk om in het criterium gedeelte van SOM.ALS aan te geven dat het tussen E2 en E2+1 moet zitten?
naar mijn idee zou dat de oplossing zijn, maar ik weet niet of dit mogelijk is in excel.

jazeker!
maar graag met de huidige setup.. dus met deze waardes in kolom a en b.
in E2 staat de datum van vandaag. daar zit een serieel getal achter, dat gebruikt wordt voor datums in excel. de datums in kolom A bevatten ook datums met die getallen. het getal van vandaag de dag is 39099, morgen is het 39100. van de datums in kolom A die tussen die waarden zitten (dus de datums tussen E2 en E2+1) moeten de uren opgeteld worden. is dat mogelijk? nogmaals bedankt

Zo dan?

=SOM.ALS($A$4:$A$9;F2;$D$4:$D$9)+SOM.ALS($A$4:$A$9;F2+1;$D$4:$D$9)

Ranges zijn gegeven voor mijn bijlage.

Wigi

daar kom ik ook niet verder mee.. ik heb gelukkig een goede oplossing gevonden.. je vorige oplossing was een probleem omdat andere formules een onjuiste berekening maakte. dit kwam omdat de datum niet meer in de 'start' kolom stond. ik heb nu in A de datum, in B de datum+tijd.. zo werkt het prima en voldoet je vorige oplossing dus toch ;-) bedankt! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan