• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule voorspelling checken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark1994

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2022
Berichten
12
Hoi!

Wij gaan op ons werk een poule organiseren voor het WK. Nu wil ik graag dat het format zichzelf nakijkt en dat hij dus checkt of de juiste voorspelling is gedaan voor het winnende land per wedstrijd en of de juiste voorspelling is gedaan. Mits het juist winnende land goed is voorspelt ontvangen zij 3 punten, hebben ze de eindstand juist dan 5. Indien beide onjuist zijn uiteraard 0. Ik kom alleen niet helemaal uit de juiste formule.

Ik heb een controlesheet waarbij ik de juiste scores bijhoud. Ik heb nu onderstaande formule om te kijken of de juiste voorspelling is gedaan. Wie kan met helpen om de juiste formule te maken waarbij word gecontroleerd of zij het juiste land hebben voorspeld.

=ALS(D3&E3=Controlesheet!D3&Controlesheet!E3;5;0)

Bekijk bijlage Schema WK Lazarom.xlsx

Wellicht wat extra uitleg handig:
Ik probeer in cel I3 op tabblad Mark te berekenen of hij:
A. het winnende land juist heeft voorspelt (3 punten)
B. of hij de exacte score goed heeft voorspelt (5 punten)

Op het controlesheet houd ik de scores bij die zijn behaald op het WK.

Bij voorbaat dank!
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2022-10-11 183739.png
    Schermafbeelding 2022-10-11 183739.png
    12,7 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Welkom. plaats s.v.p. een Excel-bestand i.p.v. een plaatje.

Dat helpt ons om de juiste oplossing te vinden zonder gokken of overtypen.
 
Excuses, ik heb het bestand bijgevoegd.
Wellicht wat extra uitleg handig:
Ik probeer in cel I3 op tabblad Mark te berekenen of hij:
A. het winnende land juist heeft voorspelt (3 punten)
B. of hij de exacte score goed heeft voorspelt (5 punten)

Op het controlesheet houd ik de scores bij die zijn behaald op het WK.
 
Laatst bewerkt:
Een mogelijkheid:

Code:
=ALS(EN(D3<>"";E3<>"");ALS(D3&E3=Controlesheet!D3&Controlesheet!E3;5;ALS(POS.NEG(D3-E3)=POS.NEG(Controlesheet!D3-Controlesheet!E3);3;0));"")

Deze voorkomt in elk geval dat er al punten staan voordat er iets is ingevuld in kolom D en/of E.
 
Een mogelijkheid:

Code:
=ALS(EN(D3<>"";E3<>"");ALS(D3&E3=Controlesheet!D3&Controlesheet!E3;5;ALS(POS.NEG(D3-E3)=POS.NEG(Controlesheet!D3-Controlesheet!E3);3;0));"")

Deze voorkomt in elk geval dat er al punten staan voordat er iets is ingevuld in kolom D en/of E.

Super, hiermee kan ik in elk geval de "0" uit de andere kollommen ook weghalen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan