• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule voorwaardelijke som

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eveline 1

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2010
bijgevoegd het rooster

ik zou graag een formule hebben zodat ik kan zien hoeveel soort diensten gepresteerd worden.

ik heb zelf al iets gevonden met aantal.als :)
het aantal keer dat iemand opkomt lukt me.
maar, ik weet niet hoe een formule te maken die het aantal keren dat iemand opkomt telt op voorwaarde dat hij een bepaald soort dienst komt doen.
Bijv, ik zou graag weten hoeveel keer linda komt met een dienst die ofwel 7-13 is, ofwel 7-14.30,... (het aantal 'vroege's bijv, maar vroege's kunnen verschillende soorten diensten zijn)
iets met verschillende criteria ? maar hoe ik daaraan moet beginnen...

ook zou ik graag een voorbeeldje hebben van een formule die zegt hoeveel maal ze éénzelfde dienst doet.

kan iemand me op weg zetten ?

Bijlagen

ok, dit is dan als je één bepaald soort dienst wilt tellen. bedankt
ik vermoed dat ik ergens 'of' moet gebruiken om als meerdere diensten moeten geteld worden ?

ik vermoed dat ik ergens 'of' moet gebruiken om als meerdere diensten moeten geteld worden ?
Formule iets aangevuld:
Code:
=SOMPRODUCT(($B$7:$B$48=Q22)*(LINKS($C$7:$C$48;1)=LINKS(R22;1)))

Eveline

Ik heb een hulpkolom toegevoegd waarin ik per werktijd een code gezet heb.
V = Vroeg
D = Dag
L = Laat

Daarna een somproduct formule er op losgelaten.

Bijlagen

fantastisch, dat is al helemaal ok.

heb nog een laatste vraagske...

ik heb nu , indien de persoon ingevuld wordt, per week zijn/haar gepresteerde uren (onderaan rooster)
deze zou ik rechts per persoon voor zes weken willen krijgen (kolom r) zodanig dat iedereen het saldo van mekaar zien.
ik probeer om die som.als formule te nemen, maar als ik deze 6 keer nemen (6 weken) lukt het niet, of wanneer ik het bereik ineens groter neem gaat het ook al niet.
zou het kunnen omdat er cellen leeg blijven ? (deze zouden moeten kunnen blijven staan)
waarschijnlijk doe ik het helemaal fout... :o

Bijlagen

Eveline

Het is een lange formule geworden maar het werkt.

Code:
=SOMPRODUCT(($C$7:$C$52=P9)*($D$7:$D$52))+SOMPRODUCT(($E$7:$E$52=P9)*($F$7:$F$52))+SOMPRODUCT(($G$7:$G$52=P9)*($H$7:$H$52))+SOMPRODUCT(($I$7:$I$52=P9)*($J$7:$J$52))+SOMPRODUCT(($K$7:$K$52=P9)*($L$7:$L$52))+SOMPRODUCT(($M$7:$M$52=P9)*($N$7:$N$52))

Bijlagen

mercie !!
het werkt idd.

ben wel een beetje curieus waarom mijn lekenredenering niet juist is.
waarom werkt het niet als ik die formule van som.als van de zes weken na mekaar optel?

erg bedankt voor alle hulp !!

Eveline,

Dat heeft waarschijnlijk niets met jouw "lekenredenering" te maken. Ik heb dat ook geprobeerd maar dat liep op een gegeven moment fout.
Soms zijn er beperkingen aan het aantal keren dat je "als" in een formule kunt gebruiken. Het enkele "Als" kan geloof ik maar 7 keer in een formule voorkomen.
Waarschijnlijk is een "Som.als" ook beperkt in het gebruik in een formule.

Maar misschien kunnen de kenners op dit forum uitsluitsel geven.

Maar jouw probleem is opgelost, zou dan ook de vraag als opgelost kunnen zetten ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan