• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule: waarde weergegeven obv voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

chickenman

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2010
Dag,
Ik zoek een formule voor: het weergeven van welk jaar ik een bepaald muzieknummer voor het laatst live heb gehoord.

Dus stel ik hou bij:
kolom A; concert
kolom B; jaar/datum
kolom C; gespeelde nummers
Het zijn veel concerten en dus veel rijen.

Ik wil dat in kolom D het jaartal (uit kolom B) komt staan dat ik een nummer voor het laatst hoorde.
Dus bijv. ik hoor vandaag het nummer "titel", voer dat in mijn bestand in, dan wil dat kolom D laat zien dat ik het nummer "titel" hiervoor voor het laatste hoorde in "jaar", o.b.v.de info uit de kolommen C en B.

Ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb. Iemand die mij die kan helpen?

Zoiets wel, maar ik wil graag de datum van de laatste keer voor de huidige. Dus beter gezegd de 'een na laatste' (bedenk ik mij nu). Dus in jouw bestand is het laatst gehoorde nummer 'nummer 3' op 19-1-2024. De laatst gehoorde datum -voordien- zou dan 6-1-2024 moeten zijn.

of met een macro.
eerst opslaan als xlsm en daarna het nieuwe bestand openen.
Misschien, maar ik heb nog minder verstand van macro's.... Zo te zien klopt het wel, met uitvoerder ipv datum, maar geen idee hoe ik het omzet (gewoon 'uitvoerder' naar 'datum' iig niet)

Zonder formule en zonder macro, sorteer op datum en filter op nummer.
Of sorteer op nummer en daarbinnen op datum.

Bijlagen

Misschien, maar ik heb nog minder verstand van macro's.... Zo te zien klopt het wel, met uitvoerder ipv datum, maar geen idee hoe ik het omzet (gewoon 'uitvoerder' naar 'datum' iig niet)
Heb je het geprobeerd per nummer?

Zonder formule en zonder macro, sorteer op datum en filter op nummer.
Of sorteer op nummer en daarbinnen op datum.
sorteren etc heb ik wel ingesteld, ik zoek als extra dat er direct naast komt te staan wanner ik het nummer hiervoor als laatst heb gehoord

Het gaat in dit geval "mis" omdat je de hele tabel doorzoekt.
Als je het bereik van de max.als aanpast tot 1 regel voor het nummer dat je wilt opzoeken dan krijg je altijd de voorlaatste

voor cel D5 ziet de formule er dan zo uit.
=MAX.ALS.VOORWAARDEN($B$2:B4;$C$2:C4;[@Nummer])

zie ook bijlage

Bijlagen

Het gaat in dit geval "mis" omdat je de hele tabel doorzoekt.
Als je het bereik van de max.als aanpast tot 1 regel voor het nummer dat je wilt opzoeken dan krijg je altijd de voorlaatste

voor cel D5 ziet de formule er dan zo uit.

zie ook bijlage
Dit lijkt indedaad wat ik zoek. Als ik in jouw document iets toevoeg, of bijv 'nummer3' verander in 'nummer4' krijg ik foutmeldingen. In kolom d komt dan #naam?

Overigens krijg ik ook een foutmelding als ik de formule kopieer: er wordt verwezen naar het laatste deel: '[@nummer]' waar iets niet zou kloppen. Ik doe iets niet goed met het geven van de naam aan het bereik denk ik, morgen verder

Mocht je toch ooit eens een macro overwegen. goed voor 1.048.757 nummers.
zoeken op nummer, plaats, uitvoerder.

Bijlagen

Mocht je toch ooit eens een macro overwegen. goed voor 1.048.757 nummers.
zoeken op nummer, plaats, uitvoerder.
Dit ziet er mooi uit en handig! Ik weet niet hoe ik dit kan overzetten naar mijn bestand, misschien toch maar eens in macro's verdiepen

Het is te zien hoe uw bestand opgebouwd is, als het een beetje op uw voorbeeld lijkt kan dat geen probleem zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan