• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule werkt niet goed

• Onderwerp starter Onderwerp starter ROSO
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ROSO

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2009
Best form leden,

Kan iemand mij help met het volgende probleem.

Ik heb een sheet gemaakt in Excel 2003 om datum en dag te berekenen, in het eerste week v/d maand. Weekend en Feestdagen worden uitgesloten.
Echter bij berekenen van feestdagen (staan in blad2) springt jaartal naar 1900.

Voor duidelijkheid doe ik een bijlage erbij .

In cel B2 vult men het jaartal in. Het gaat om de formule in Cel F4.

bv (in cel B4) 1-1 2010 valt op een vrijdag dan moet in (in cel F4) 4-1-2010 te komen staan

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben en dat jullie mij kunnen helpen..

Groetjes

Roso

Bijlagen

Laatst bewerkt:
hoi ROSO

jouw "feestdag" geeft waar of onwaar maar geen datum

van omdat (feestdag + 1) = (WAAR +1) = 2)
en in exel staat 2 als datum voor 2-1-1900
je hebt het zo mooi opgezet dat je "feestdag" zelf wel aan kan passen.

groet sylvester

Rosso,

Ik heb de formule nog iets aangepast en korter gemaakt.
Volgens mij kan je werkblad veel eenvoudiger (mits dat de bedoeling is).
Alle Blauwe stukken worden in iedergeval niet gebruikt door de formules en zouden dus weg kunnen heb ze laten staan in Invulblad(T2) en weggehaald in T3 waarmee de feestdagen-formules iets aangepast moesten worden.

Succes,

Bijlagen

Best martin rob ,

Bedankt voor jullie reactie met de oplossing van Rob kom ik een eind, maar ik heb ook een ander sheet waarin ik met dagen werk.

Ik dacht het zefde oplossing voor het ander sheet te kunnen gebruik maar dat zal niet werken. zie bijlage.

Hierin kun je zien dat ik de waarde van Cel B4 (-->B10) moet vergelijk met feestdagen (Sheet Blad2) als de waarde voor komt moet het opgeteld worden met 7 dagen zodat je een week verder bent.

Best Sylvester bedankt voor jou reactie ook, echter ik kom niet verder ben al een week mee bezig als je bedankt...

Groetjes,

Roso

Bijlagen

Miischien bedoel je het zo....of moeten bij een feestdag alle dagen van die week opschuiven??
Tevens gebruik ik altijd de maandag als dag 1, en dus niet de zondag zoals jij doet.
Ik snap ook niet echt wat je wilt met dag en dag nr. De dag is al duidelijk, en het dag nr. zie je zo aan de datum. Als je de dag alleen zichtbaar wilt hebben - en er dus niet mee wilt verder rekenen - dan zou ik het doen met de celeigenschappen.

Bijlagen

Beste Paul,

In kolom B reken ik de datum uit. (dit werkt), daarna een vergelijking.
als de dag een feestdag is dan moet de datum in kolom F een week later worden.

Kolom B: Maandag 4 Januari 2010 (geen feestdag) in Kolom F maandag 4 januari 2010.
Kolom B: Vrijdag 1 Januari 2010 (feestdag) in Kolom F Vrijdag 8 januari 2010.

En je hebt gelijk andere kolomen met dag en dag nr heb ik niet nodig het is meer voor controle of het goed gaat.

Zoals ik het nu heel snel bekijk is het precies wat ik wil.

Bedankt paul

Groetjes

Roso

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Voor F4:
Code:
=B4+(AANTAL.ALS(Blad2!A$1:A$16;'conversie jaren en datum'!B4)>0)*7
hierna doortrekken naar beneden.

p.s. de formule in cel B4 moet ook wel een stukkie korter kunnen....;)

Ik geloof je paul, maar ik ben nog niet zo goed met formules.

Ik ben dankbaar dat mensen zoals jij en vele anderen op deze site de tijd en moeite nemen om anderen te helpen.

ik sluit deze topic nog niet af, ik probeer de formule van Martin nog te begrijpen het werkt in ieder geval heel goed.

Nogmaals een ieder bedankt.

Roso

ik probeer de formule van Martin nog te begrijpen

Zo moeilijk is hij niet, hij bestaat uit 2 delen, 1 deel van de formule staat onder bereiknaam "Feest01" en het andere deel in de cel. Het lastigste is dan nog om ze "samen" te lezen. Probeer eerst de formule onder FEEST01 te begrijpen. Beide formule's gaan uit van maandag als dag 1 van de week.

Tip: Kijk een onder F1 naar de functie KIEZEN.

Succes,

Laatst bewerkt:
Een ieder bedankt voor jullie inzet.

Ik sluit deze topic.

Groetjes

Roso

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan