• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule werkt niet wegens opmaak cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

moensk

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2013
Ik gebruik een sommen.als formule

in cel A5 staat een datum die ik via celopmaak omgezet heb naar "mmmm"
zodoende staat 13-01-2017 er als "januari"

in formule "sommen.als" verwijs ik naar cel A5 en als criteria "januari" en dit wil hij niet uitvoeren.
hij geeft geen fout doch ook geen waarde.

graag jullie hulp

Zonder voorbeeld wordt het gokken. Maar m.i. kun je i.p.v. sommen.als met criterum "januari" zoeken met MAAND(A5)

In A5 staat in werkelijkheid 42748 ongeacht wat jij te zien krijgt.

Dus zul je hiermee rekening moeten/kunnen houden met dit gegeven in je formule.

Laatst bewerkt:
MAAND(A5) zal 1 geven. Gebruik dan dit:
TEKST(A5; "mmmm")

Ik krijg het nooit voor elkaar om binnen SOM.ALS of SOMMEN.ALS het maandnummer in een matrix te krijgen. Met SOMPRODUCT() of een draaitabel een eitje;)

Voor iemand die mij wil laten zien hoe het ook met de eerste 2 genoemde functies kan heb ik bij gebrek aan een bestandje, een bestandje bijgevoegd.

Bijlagen

Hierbij een tweetal voorstellen o.b.v. van voorbeeld VenA.

1) met SOMMEN.ALS voor de maand uit de tabel. De maand wel ingevoerd als jan-17, met opmaak "mmm".
Code:
=SOMMEN.ALS(Table1[Getal];Table1[Datum];">="&H2;Table1[Datum];"<="&LAATSTE.DAG(H2;0))
2) met "alternatieve SOM.ALS" die wel met functie MAAND werkt (matrixfunctie):
Code:
=SOM(ALS(MAAND(Table1[Datum])=[@Maand];Table1[Getal];0))
Rechtstreeks de functie MAAND in een SOM(MEN).ALS gebruiken kan bij mijn weten niet. Maar ook ik sta open voor nieuwe inzichten...

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@AlexCEL,
Mooie voorbeeldjes maar mij lijkt SOMPRODUCT() dan het het meest eenvoudig. (is natuurlijk ook een matrixformule maar mag als gewone formule ingevoerd worden) Of nog veel beter gebruik een draaitabel:d

Eens, maar soms is het ook wel leuk om wat alternatieven te bedenken. :cool:

Iets anders maar toch hetzelfde:
Code:
=SOM((MAAND($A$2:$A$100)=RIJ()-1)*($B$2:$B$100))

Matrixformule.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan