• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Formule wil maar niet werken..

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark1994

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2022
Hoi!

Ik ben op zoek naar iemand die mij kan helpen met het volgende:
Ik wil een gemiddelde berekenen van een bereik. De inhoud van de cellen zijn formules die de informatie uit een ander blad halen. De informatie kan bestaan uit de volgende getallen: -3, -2, -1 en 0. Daarnaast is er de mogelijkheid dat er geen waarde wordt ingevuld. Deze wordt weergegeven als "X".

7b1117b1320Score
-2-3X0-2,5

Uit bovenstaande tabel ben ik op zoek naar de formule die onder het kopje score het gemiddelde geeft van de getallen in de eerste vijf kolommen, tweede rij. Indien alle cellen gevuld zijn met een getal, dan een gemiddelde van deze 5 cellen, mocht er ergens "X" staan, mag deze niet meeberekend worden.

Ik gebruik onderstaande formule, hij geeft een foutmelding bij de tweede ALS.VOORWAARDEN:
=GEMIDDELDE.ALS((ALS.VOORWAARDEN(Testonderdelen!J92="Maak keuze";"X";Testonderdelen!J92=-3; "-3";Testonderdelen!J92=-2; "-2";Testonderdelen!J92=-1; "-1";Testonderdelen!J92=0;"0")ALS.VOORWAARDEN(Testonderdelen!J138="Maak keuze";"X";Testonderdelen!J138=-3; "-3";Testonderdelen!J138=-2; "-2";Testonderdelen!J138=-1; "-1";Testonderdelen!J138=0;"0")ALS.VOORWAARDEN(Testonderdelen!J234="Maak keuze";"X";Testonderdelen!J234=-3; "-3";Testonderdelen!J234=-2; "-2";Testonderdelen!J234=-1; "-1";Testonderdelen!J234=0;"0")ALS.VOORWAARDEN(Testonderdelen!J170="Maak keuze";"X";Testonderdelen!J170=-3; "-3";Testonderdelen!J170=-2; "-2";Testonderdelen!J170=-1; "-1";Testonderdelen!J170=0;"0")ALS.VOORWAARDEN(Testonderdelen!J274="";"";EN(Testonderdelen!J274>-4;Testonderdelen!J274<1);Testonderdelen!J274)); <>"X")

Kan iemand mij uit de brand helpen?

Groet,
Mark

Laatst bewerkt:
ik schreef niets over als.voorwaarden, maar plaats eens een bestand ipv een tabel.

Edit: Ik zie nu dat je het eerste bericht hebt aangevuld. Maar toch graag een bestand :)

Er staat geen ; voor de 2e en volgende ALS.VOORWAARDE

De =GEMIDDELDE.ALS moet natuurlijk ook afgseloten worden.

Je neemt steeds de waarde van de cel over dus de ALS.VOORWAARDEN is overbodig. Getallen tussen aanhalingstekens zetten maakt er tekst van. Ook ongewenst lijkt me. Dus: deze niet wat simpeler?
Code:
=ALS.FOUT(GEMIDDELDE(Testonderdelen!J241;Testonderdelen!J304);"")

Laatst bewerkt:
in cel X 20 staat niks in je voorbeeld maar
in cel X8 staat dezelfde formule maar dan met Gemiddelde()

De formule in het eerste bericht begint met Gemiddelde.als()

Je neemt steeds de waarde van de cel over dus de ALS.VOORWAARDEN is overbodig. Getallen tussen aanhalingstekens zetten maakt er tekst van. Ook ongewenst lijkt me. Dus: deze niet wat simpeler?
Code:
Ik wil voor dit al enorm bedanken!
Hij geeft nu alleen geen gemiddelde maar som van beide cellen.

Hoezo. Geef eens voorbeeld van wat je invult.

als je in excel wil werken zonder fouten verwijder dan eerst alle samengevoegde cellen, die zijn enkel nodig als je een kleurboek wilt maken.

Je hebt een versie gebruikt die ik verwijderd had vanwege de reden die jij ook geeft...

Ik had mijn formule daarna gewijzigd naar hetgeen je ziet in #12.
Code:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan