• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule wordt niet automatisch aangepast

Status
Niet open voor verdere reacties.

leonvr

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2006
Beste mensen,

- op c34 staat de volgende formule: =SOM(C2:C33)
- op d34 staat de volgende formule: =SOM(D2:D33)

- nu voeg ik boven deze totalen een nieuwe regel toe
- boven de totaalvelden zet ik de waarde 1
- het totaalveld in de c-kolom past zichzelf aan, dus: =SOM(C2:C34) (GOED)
- het totaalveld in de c-kolom past zichzelf NIET aan, dus: =SOM(D2:D33) (FOUT)

Wie weet waar dit verschil vandaan komt???
Mvg

leonvr,

Ik neem aan dat je een regel invoegt. In dat geval moet je de formule ook aanpassen want het bereik dat je hebt opgegeven in de formule past zich niet automatisch aan.

De formule in kolom C past zich wel degelijk automatisch aan.
Dat is ook wel zo handig, anders moet ik elke keer als ik een regel toevoeg of verwijder, de formules controleren. Iemand een idee hoe ik dit in kolom D ook zo kan krijgen???

Anyway, bedankt voor je reactie Cor

leonvr,
Heb het voor de zekerheid getest maar bij mij past zich de formule absoluut niet aan. WEL als je een regel tussen de bestaande tabel invoegt.

In een nieuw document past de formule zich ook bij mij niet aan.
En ook niet als ik de betreffende kolommen kopieer naar een nieuw xls-bestand.
Ik snap je verwarring. Het is voor jou natuurlijk helemaal moeilijk te verklaren als je het niet voor je ziet, maar hier nog even de stappen:

Ik selecteer de regel met de totalen
rechtsklik
invoegen
de formules zijn in beide kolommen nog niet aangepast
ik zet in de nieuwe regel in kolom D een 1
enter
de totaalformule in kolom D past zich niet aan, en het totaal blijft dus gelijk
ik zet in de nieuwe regel in kolom C een 1
enter
de totaalformule in kolom C past zich wel aan, en het totaal is nu 1 hoger.
Echt waar.

Ik had het even voor elkaar in een nieuw bestand.
In het bereik geklikt zodat blauw kader om bereik
Vervolgens kader uitgerekt
nog een regel toegevoegd
formule wordt nu automatisch aangepast
ben er nog niet helemaal uit
nog even puzzelen

Het lijkt erop als je formule 'met de muis uitrekt' en het laatste veld is niet leeg. Dat het dan goed gaat. Maar als het laatste veld leeg is gaat het niet goed.
Al met al onbetrouwbaar, en dus jammergenoeg zelf formules controleren.
Als iemand een vast patroon kan ontdekken dan hoor ik het graag. Ga jij nog puzzelen Cor???

Vreemde dingen spelen er zich in jouw werkblad af.
Als je een rij invoegt en er staan geen dollartekens in de somfunctie,
dan hoort de functie zich automatisch aan te passen.
Selecteer eens cel C34 en kopieer dan de somfunctie in die cel met de vulgreep naar D34. Dan zal D34 wel hetzelfde "reageren" als C34 denk ik.

leonvr,
Inderdaad, als je op de rij klikt (hele rij selecteren) en je voegt een rij in komt het goed. Zodra de rij ingevoegd is en je typt een getal in past de formule zich aan. Wist ik ook niet, alhoewel ik wel wist van een rij tussenvoegen. Wat bij mij dan zichtbaar is (Office 2003) dat de ingevulde cel even zwart wordt en dus de formule wordt aangepast. Heb dat een aantal keren gedaan en steeds met hetzelfde, positieve, resultaat.

Hee Franc, mooi nog iemand die me misschien kan helpen. Ik kom er niet uit, maar volgens mij heeft het wel iets met lege cellen boven het totaalveld te maken. Nog iets gevonden Cor?

leonvr

Wat in dit geval ook nog zou kunnen is dat Berekenen op "Handmatig" staat.

Klik op het menu "Extra", klik op "Opties" en dan op de tab "Berekenen".
Nu moet je "Automatisch" aanklikken.

leonvr zei:
Ik kom er niet uit maar volgens mij heeft het wel iets met lege cellen boven het totaalveld te maken.
Daar heeft het zeker iets mee te maken.
Voordat je een rij invoegde zal er in C33 een getal gestaan hebben en in D33 waarschijnlijk niet. Als nl. de optelling onmiddellijk na het laatst opgetelde getal staat en je voegt een rij in waarbij je in de cel juist boven de optelling weer een getal typt, dan gaat Excel er (onder bepaalde voorwaarden, zie hieronder) automatisch vanuit dat je dat nieuwe getal in de optelling wil betrekken. Maar als vóór het invoegen van de rij de cel juist boven de optelling leeg was, dan "denkt" Excel dat je de optelling niet wil laten doorlopen. Daarom gaf ik hierboven ook het advies om te somfunctie te kopiëren.
Om de automatische aanpassing te doen werken is ook van belang het aantal aaneengesloten cellen (juist boven de optelling) waarin een getal staat. Ik geloof dat het er 4 moeten zijn, je moet het maar eens proberen. Ik spreek nu over Excel 2000, ik weet niet uit mijn hoofd of het in hogere versies anders is, maar dat is gemakkelijk te testen.

Stond al op 'automatisch berekenen'.
Kopieren formule met 'vulgreep' maakt ook geen verschil.
Ik ga maar alle lege velden vullen met aantal 0. Minder mooi gezicht, maar ja moet maar.
Excel zou zich m.i. niks van lege velden moeten aantrekken, maar alleen naar het bereik kijken.
Ik zet em nu maar op opgelost.
Luc, Frank en Cor bedankt voor de moeite.

leonvr zei:
Ik ga maar alle lege velden vullen met aantal 0. Minder mooi gezicht, maar ja moet maar.

Bij extra-opties zou je evt. nulwaarden uit kunnen zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan