• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule x.vergelijken, is dat hier op zijn plek?

• Onderwerp starter Onderwerp starter RWMJ
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RWMJ

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2022
Beste,

In het voorbeeldbestand zie je dat ik in kolom N een fout heb, maar ik kan niet achterhalen waarom dat zo is.
Het bestand is bedoeld voor gebruik op school, voor het aanvragen en verwerken van examens, alle studentgegevens zijn overigens gefingeerd.

Het doel was dat bij de aanvraag van examen X controleert wie dat examen klaart moet zetten, namelijk Robin, Riky of Wilmie.
Bij het tabblad datavalidatie zie je wie welk examen regelt.

ik had daarvoor de volgende formule bedacht:
PHP:
=ALS(VERGELIJKEN([@Examen];Tabel12[Robin];0);Tabel12[[#Kopteksten];[Robin]]; "Verder zoeken")

In plaats van dat ik hier een geneste als functie van kan maken zie ik dat het resultaat niet verder gaat naar "Verder zoeken".
Mijn idee was als de waarde niet in de Robin lijst zit, check dan lijst Riky, zit die daar niet in check dan lijst Wilmie, als hij daar niet in zit geeft dan aan "Onbekend Examen". Als het examen wel is gevonden, dan wil ik als resultaat de naam van de gene die boven de lijst staat, maar dat doet deze dus niet helaas.

Waar zit de fout in mijn denkproces?
Groeten,
RWMJ

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Als je de tabel een beetje anders opzet, als een database, maak je het jezelf een stuk gemakkelijker...

De formule in onder "periode" is ook een draak, kan waarschijnlijk ook wel simpeler. Maar dan moet je wat meer info geven...

Bijlagen

Beste AlexCel,

Bedankt voor de tip, ik zal me eens verdiepen in het stukje databases. Heb je een suggestie waar ik hierover mee zou kunnen lezen?
Mijn probleem is hierbij opgelost.

Over de periodes, ik maak gebruik van datavalidatie zodat ik enkel de datums in de cellen hoef aan te passen en niet de volledige formule zelf. Is dat wat je bedoelde met versimpelen? In het voorbeeld dat ik mee heb gestuurd heb ik die datums eruit gehaald omdat die niet gerelateerd waren aan de hulpvraag.

Groeten,

RWMJ

Een database is niets anders dan een lijst met gegevens, en daar is veel gemakkelijker mee te werken.
Elke kolom krijgt dan een uniek gegeven in een database. In jouw eerste opzet stonden de namen en vakken over 3 kolommen door elkaar heen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan