• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule 'zoeken' geeft niet het gewenste resultaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

AnkeNeecke

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 sep 2014
Beste allen,

ik ben bezig met het maken van een meubelinventarisatiebestand voor een grote school met een enorme diversiteit aan meubilair. Om het mijzelf tijdens de inventarisatie wat makkelijker te maken, wilde ik een bronbestand (zo heet het eerste tabblad) aanmaken, met daarin 1 kolom met een naam van een meubelstuk (bijv. KAST-1) en in de kolom ernaast een korte omschrijving in tekst.

De volgende 4 tabbladen bevatten informatie per verdieping van het gebouw. Deze zal ik tijdens mijn rondgang door het gebouw aanmaken. Mijn idee was om in een kolom de naam van een meubelstuk in te voeren en in de kolom ernaast dan 'automatisch' de omschrijving te laten verschijnen, zodat ik dat daar niet weer hoef in te vullen. Dit heb ik gedaan met de volgende formule: =ZOEKEN(RK[-1];Bronbestand!K[-1];Bronbestand!K)

Bij de eerste paar rijen krijg ik de goede omschrijving, maar na een paar rijen gaat het fout en ik kom er niet achter waarom. Overigens heb ik een macro toegevoegd om eenvoudig foto's in het bestand op te nemen. Mogelijk heeft dit er invloed op? Overigens was mijn eerste idee om ook de foto's automatisch mee te laten kopiëren, maar dat leek mij inmiddels wat te ingewikkeld worden. Als iemand hier toch een tip voor heeft, hoor ik het natuurlijk graag.

Bekijk bijlage 2014-016 inventarisatie meubilair.xlsm

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten, Anke

LOOKUP werkt alleen met gesorteerde data. VLOOKUP (vert.zoeken) werkt wel

Dank je, het werkt nu inderdaad wel, ik heb de formule aangepast naar: =VERT.ZOEKEN(RK[-1];Bronbestand!K[-1]:K;2;ONWAAR)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan