• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule.....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jhon van der Bo

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2002
Ik heb in cel A3 de datum staan van '06-Jan-03'
In cel U3 staat de volgende formule '=MONTH(B3)' met als uitkomst '1'. dit is de één van maand 1 >> januari dus. Nu wil ik dat er geen '1' komt te staan maar gewoon 'Jan'.
Ditzelfde geldt als ik '06-Feb-03' intyp dat er geen '2' maar 'Feb' staat.
Hoe kan ik deze formule zo aanpassen??

Hallo Jhon,

Als je de kolom U3 met jouw formule verbergt en in de andere kolom V3 dan deze formule zet =ALS(U3=1;"jan";"") dan komt er dus jan te staan.
Ik gebruik de hollandse Excel dus moet je dit even aanpassen.

Groetjes Hoornvan

Ik weet van te voren niet welke datum in kolom A komt te staan, dus dan zou ik een formule moeten hebben met 12 IF functie's!!!!!!! Lijkt me onhaalbaar.

Ik heb kolom A gekoppeld aan een draaitabel. In deze draaitabel kan men een aantal selektie's maken, week / onderdeel / type / ploeg en zo ook op MAAND. Als men nu op het pijltje van de maand klikt dan kan de maand kiezen a.d.h.v. 1,2,3,4,5,6,7 >>afhankelijk van de datum. Maar men wil hier liever de datum in tekst.

Heb een voorbeeld toegevoegd

Bijlagen

Hallo Jhon,
Ik weet ook niet zo erg veel van Excel, maar ik dacht dat je de ALS functie verschillende malen achter elkaar kunt zetten, het juiste aantal weet ik niet.
=ALS(U3=1;jan;ALS(U3=2;feb;"")) enz. bij jou dus IF
Maar misschien dat iemand anders weet of je het met een macro kunt doen.
suc6

Groetjes Hoornvan

Ik heb eens ergens gelezen dat dit maximaal 7 of 8 maal kan.
Mocht ik er niet uit komen dan laat ik gewoon de cijfers staan.

Thanx so far

Jhon

Ik kom tot de volgende formule:

=IF(H3=1,"Jan",IF(H3=2,"Feb",IF(H3=3,"Mrt",IF(H3=4,"Apr",IF(H3=5,"Mei",IF(H3=6,"Jun",IF(H3=7,"Jul",IF(H3=8,"Aug",""))))))))

Als ik de 9de maal IF gebruik dan krijg ik een foutmelding.
Misschien kan de formule wel korter??

hoi john

Volgens mij is het eenvoudig. Verwijder uit cel U3 jouw formule en maak er van '="(A3)" ' Vervolgens rechter muisklik>getal>aangepast>en type dan in 3 keer 'M'. De datum veranderd dan in maand.

wiert

Ja, inderdaad Wiert, het gaat ook zo eenvoudig.
Ik maar ( 2uur lang ) moeilijk doen en 't is eigenlijk zo simpel.

Wiert, Bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan