• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tjico30

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2001
Wie kent er een formule of functie ,die waarbij ik een range ingeef de dichtsbijzijnde waarde aangeeft.
voorbeeld:
A1:A6 = 1,5,7,9,11,13 . (range)
als ik de formule bijvoorbeeld als waarde ingeef 4 dat de uitkomst (het dichtsbijzijnde getal) 5 is !

Hmmm, tricky...

Maak een extra rij waarin je de absolute waarde het verschil met de zoekwaarde berekent. Dus iets als ABS(cel - zoekwaarde) - de uitkomst wordt dan dus >=0. Dan kun je daarin het minimum zoeken en met dat minimum weer de plaats van dat minimum. En dan weet je welke positie je moet hebben. Iets anders kan ik in 10 seconden niet bedenken.

En wat moet er uitkomen als je 6 invult? 5 of 7?
Je zou met vertikaal zoeken kunnen werken.
Hierbij heb je de mogelijkheid om:
1. de exacte waarde te zoeken.
2. de best mogelijke waarde te zoeken. De best mogelijke waard is die er net voor staat als de gevraagde waarde niet in de zoekrange staat. In je voorbeeld zou er bij opgeven van waarde 4 als resultaat 1 uitkomen i.p.v. 5.
De zoekrange moet oplopend gesorteerd zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan