• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

jvbaal

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2000
Wie kan mij helpen met het volgende:
Ik heb de volgende formule =ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN($B$5;Leerling;3;0));"";VERT.ZOEKEN($B$5;Leerling;3;0))
Deze formule zorgt ervoor dat ik de leeftijd krijg van een leerling en deze wordt gehaald van een ander blad (leerling).
Is het mogelijk dat de formule uitgebreid word met het woord JAAR, zodat het voor de lezer duidelijker wordt.

Groetjes
Juul

Zoiets?

=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN($B$5;Leerling;3;0));"";VERT.ZOEKEN($B$5;Leerling;3;0)&" ("&2006-VERT.ZOEKEN($B$5;Leerling;3;0)&")")

De leeftijdsberekening is misschien niet perfect, maar dit is het principe.

Verander zelf naar eigen wensen qua jaar.

Wigi

Bedankt voor je reactie.
Ik krijg een foutmelding op dit laatste stukje "). Hoe kan ik dit oplossen, waar staat dit stukje voor?

Groetjes
Juul

Juul

kopieer de formule helemaal, dan werkt het wel.

Dit:

&")"

zet na het jaar van geboorte een haakje.

Hetgeen daarna komt:

)

sluit gewoon de ALS formule af.

Wigi

Wigi,

Ik krijg nu de uitkomst zoals jij verwacht. Ik vind het heel knap.
Maar mijn bedoeling is om alleen het woord JAAR te krijgen.

Groetjes
Juul

Ik heb het nu met behulp van jouw formule gevonden.
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN($B$5;Leerling;3;0));"";VERT.ZOEKEN($B$5;Leerling;3;0))&" "&"jaar"

Maar ik stuit op het volgende probleem, ik krijg nu de uitkomst met tig cijfers achter de komma terwijl ik maar één cijfer achter de komma wil. Met de opmaak celeigenschappen krijg ik het niet goed.

Weet je raad?

groetjes
Juul

Beste jvbaal,

Jouw probleem kun je oplossen door met =AFRONDEN() te werken. Maar ik wil iets anders voorstellen. Verander de formule weer terug naar zoals 'ie was, dus zonder toevoeging van &" jaar". Ga op de cel staan, en ga via Opmaak - Celeigenschappen. Klik op de tab Getal, kies Aangepast. Verander rechts 'Aangepast' voor:
0 "Jaar"

Op deze manier kun je gewoon doorrekenen met de leeftijd.

Groeten,

Richard

Hartelijk dank voor je reactie.

Toch eenvoudiger als ik dacht.

groetjes
Juul

Maar mijn bedoeling is om alleen het woord JAAR te krijgen.

OK, dat had ik dus niet begrepen.

Als ik het wel begrepen had, had ik het gedaan zoals Richard voorstelt.

Om nog een spatie tussen te voegen, gebruik

0 " Jaar" i.p.v. 0 "Jaar" of 0 &" "&"Jaar"

Op deze manier kun je gewoon doorrekenen met de leeftijd.

Op voorwaarde natuurlijk dat de VERT.ZOEKEN functie de zoekwaarde vindt, anders krijg je een lege string "". Indien gewenst, vervang dit door een 0 eventueel.

Blij dat je geholpen bent

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan