• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

hansbetonwerken

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2015
De cel H16 in werkblad 1 kan uit 5 werkbladen van de cel L58 een waarde krigen,als er 2 waardes voorkomen in de 5 cellen moet er komen te staan FOUT MELDING
Hoe doe ik dit

Bedoel je dat er 5 x dezelfde waarde uit moet komen, bv a, en dat er foutmelding moet komen als het bv 4 x a is en 1 b?
Code:
=als(aantal.als(dan je bereik, en de waarde die hij moet tellen)<>5;"FOUT MELDING";aantals.als(en herhaling van je bereik en je getelde waarde))
Groetjes, Ron

Laatst bewerkt:
In de 5 cellen L58 mag maar een waarde staan. Zoniet dan foutmelding H16. Maar als er geen meer waardens staan dan de enkele waarde vermelden in H16

Voor je foutmelding kun je dit hanteren, "Blad naam" zelf aanpassen.

Code:
=ALS(AANTAL(Blad2:Blad6!L58)>1;"fout";"Jou vervolg")

De formule werk niet hij laat alleen de foutmelding zien
Ik zat te denken aan een formule die zegt: ALS(het aantal cellen met een waarde uit deze 5 cellen niet gelijk is aan 1 dan melding of 0 ANDERS (de som van de 5 cellen

Volgens mij doet de formule van Ad Becude het gevraagde.

Maar het is beter om zelf even een bestandje te plaatsen om te laten zien waarom het niet werkt.

Bijlagen

Voor de fout afhandeling had ik dezelfde gedachte van Ad
Maar voor de rest ?
Ik kan mijn tijd beter gebruiken aan andere dingen dan zelf een bestandje te maken om even testen welke formule er het best past.

aller eerst wil ik jullie bedanken voor de reacties :thumb:
ik heb een sheet gemaakt als het goed is staat het erop

Bijlagen

Bingo!! de eerste formule werkt super goed :thumb:
bij de tweede formule werkt het niet, maar ik ben hier al heel erg blij mee
super bedankt

in de spread had ik twee vragen gezet
bij de eerste formule kom ik nu in de knoei als de som B3:F3 verspreid staan over 5 werkbladen moet ik het dan formuleren (blad1!L58;blad2!L58;blad3!L58;blad4!L58;blad5!L58)

volgens mij mis je deze:
Code:
=ALS(AANTAL(I3:I10)<>AANTALARG(I3:I10);"DUBBEL";SOM(I3:I10))

Of deze (voor de tweede vraag in je excelblad)

Code:
=ALS(AANTAL.ALS(I3:I10;"DUBBEL NEERGEZET")>0;"DUBBEL";SOM(I3:I10))

om de eerste vraag te verwerken in je verschillende bladen zou ik je laten inspireren door Ad Becude:

Code:
=ALS(AANTAL(Blad1:Blad5!L58)>1;"DUBBEL NEERGEZET";SOM(Blad1:Blad5!L58))

Bekijk bijlage test 1.xlsx

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage test 2.xlsx

de formule werkte goed maar toen ik in de verwijzende cellen op de werkbladen een formule erin zette werkte de formule niet correct
Waarschijnlijk iets met de 0 waarde
ik heb een voorbeeld erbij gedaan hopende dat jullie hier een oplossing voor hebben

Inderdaad de "0" waarde. Omdat je met die andere cellen verwijst naar de cellen geven die een automatische nulwaarde. Is die verwijzing er in praktijk ook? Zo nee, dan kan je gewoon die formule gebruiken. Zo ja, dan kan je onderstaande formule gebruiken:

Code:
=ALS((MAX('fase 1:fase 5'!B2)/AANTAL('fase 1:fase 5'!B2))<>GEMIDDELDE('fase 1:fase 5'!B2);"DUBBEL NEERGEZET";SOM('fase 1:fase 5'!B2))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan