• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

DWieldraaijer

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2017
Berichten
26
Hallo,

Weet iemand wat ik aan mijn formule moet toevoegen dat ervoor zorgt dat wanneer ik bijvoorbeeld met het optellen van meerdere cellen met numerieke getallen de cellen uitsluit waarin geen numeriek getal maar een letter (bijv. "Z") staat?

Dus bijv. C1(2)+E1(91)+G1("Z")+U1(23)=?

Met vriendelijke groet,


Dennis Wieldraaijer
 
Met de SUM functie? =SUM(C1;E1;G1;U1)
Volgens mij werkt dat...

[EDIT] Yep, net even getest... ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja hij werkt wel wanneer er niks in de andere cellen staat maar echt alleen die specifieke cellen moeten worden opgeteld en wanneer er in één van die cellen iets anders staat dan een getal dan moet hij die opgegeven cel niet meetellen met die reeks opgegeven cellen.
 
wanneer er in één van die cellen iets anders staat dan een getal dan moet hij die opgegeven cel niet meetellen met die reeks opgegeven cellen.
Hoe stel je je voor dat "Z" moet worden opgeteld bij 2? Oftewel excel sluit cellen al uit waar iets anders dan numerieke waarden in staat bij een optelling. De formule van Ginger in post #2 zou dus gewoon moeten werken. Of we lezen allebei je vraagstelling verkeerd.

Als er nog onduidelijkheden zijn stel ik voor dat je hier even een voorbeeld (EXCEL) bestand plaatst.
 
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S
1. WAAR 62 15 4 4 WAAR 60 10 1 10 WAAR 78 10 2 5 287 49 8
2. WAAR 85 14 2 7 WAAR 82 11 1 11 WAAR 58 8 2 4 317 44 8
3. WAAR 43 10 4 3 WAAR 79 9 2 5 WAAR 38 7 3 2 216 45 14
4.WAAR 84 17 2 9 WAAR 106 13 2 7 WAAR 2 0 293 44 6
5. ONWAAR 48 17 Z 0 WAAR 61 7 1 7 WAAR 119 15 2 8 ONWAAR 228 39 #WAARDE!


Kreeg het niet anders voor elkaar.
 
Druk op knop "ga geavanceerd" en via het paperclipje kun je een bestand toevoegen.
Omdat je vrij nieuw bent heb ik het voor deze keer voor je gedaan, maar normaal houden de meesten hier niet van overtypen.

Kun je in bijgevoegd bestand aangeven wat voor antwoord je waar verwacht?
 

Bijlagen

  • tabel (AC).xlsx
    8,7 KB · Weergaven: 34
Mijn oprechte excuses, maar kreeg het namelijk niet vóór elkaar om een bijlage toe te voegen op de tablet. :rolleyes:
Onwijs bedankt vóór de moeite maar heb er nu een bijlage bij gedaan en dan gaat het om de som van D5+I5+N5 die moet komen in S5.

Met vriendelijke groet,

Dennis Wieldraaijer

Bekijk bijlage tmp_30657-Z voorbeeld977114069.pdf
 
Heb je de Nederlandstalige functie SOM al geprobeerd?
 
Ja die heb ik al geprobeerd maar dan wordt er gezegd dat ik teveel argumenten heb opgegeven. Het zijn in totaal 6 cellen die niet naast elkaar staan, maar wel op dezelfde rij staan waarvan dus de waardes moeten worden opgeteld en daarbij moeten letters , welke dan ook, worden uitgesloten en ook mogen de cellen die waardes bevatten in tussenliggende kolommen er niet bij de berekening in zitten.
 
De formule van Ginger zou toch gewoon moeten werken.
Plaats hier je excel bestand (ipv een PDF-je) Dan zullen we er nog een kritisch naar kijken.
 
Ja die heb ik al geprobeerd
Dan ben ik toch écht REUZE benieuwd HOE je dat hebt geprobeerd... Hierbij de SOM formule in het bestandje dat AlexCEL had aangeleverd. Vertel mij dan maar 'ns wat daar fout aan gaat. Hou er rekening mee dat zélfs waardes als TRUE en FALSE (waar en onwaar) worden meegeteld als 1 en 0.
 

Bijlagen

  • tabel (AC).xlsx
    9,2 KB · Weergaven: 32
:eek: UghUgh... Misschien... heel misschien... heb ik in plaats van een puntkomma wel plusjes gebruikt (A) haha! Zo jammer he! :p

Iedereen onwijs bedankt voor de hulp in ieder geval en jullie hebben mij super geholpen!

Nogmaals bedankt,

Dennis Wieldraaijer:thumb:
 
Dennis, ha ha ha.... Hier hou ik van! Dank voor je zéér eerlijke terugkoppeling. Fijn dat het nu toch nog voor je is opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan